Terugbetaling van vliegticket

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of maatschappijen zich houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten. Bijvoorbeeld als uw vlucht wordt geannuleerd.

Dien uw claim voor geannuleerde vluchten op tijd in

In maart 2022 is het 2 jaar geleden dat veel vluchten zijn geannuleerd aan het begin van de corona-pandemie. Wanneer u als gedupeerde passagier nog geen geld hebt teruggekregen van de luchtvaartmaatschappij,  loopt u het risico uw claim kwijt te raken. In Nederland vervalt namelijk na twee jaar de claim en dan kunnen passagiers later niet meer naar de rechter. Zij moeten dus op tijd een procedure bij de rechtbank starten. 

Volgens de Europese Verordening passagiersrechten krijgt u de keuze voor uw geld terug bij annulering van uw vlucht of voor een omboeking van de vlucht. Heeft u gekozen gekozen voor terugbetaling, dan hoort u de ticketprijs binnen 7 dagen terug te krijgen. Een aantal maatschappijen heeft dat (nog) niet gedaan of er is sprake van een geschil. U zult dan wel naar de rechter moeten om terugbetaling af te dwingen. Dit kan dus tot uiterlijk 2 jaar na de vluchtdatum.

Hoe start u een procedure?

U start zelf een procedure bij de rechtbank. Het inschakelen van een advocaat is daarbij niet verplicht. Afhankelijk van de polis bij een rechtsbijstandverzekering kunt u ondersteuning krijgen. U vindt hier een stroomschema waarin alle stappen die u moet volgen duidelijk staan beschreven.

Claims tegen Europese luchtvaartmaatschappij uit andere lidstaat

Voor claims tegen een Europese luchtvaartmaatschappij uit een andere lidstaat, bestaan deze mogelijkheden:

Pakketreizen

Voor pakketreizen gelden andere regels dan voor losse vliegtickets. Kijk voor meer informatie over uw rechten bij pakketreizen op de ConsuWijzer website van de ACM.

Regels als u zelf uw ticket annuleert

Alleen als de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, heeft u recht op de keuze tussen terugbetaling binnen 7 dagen, een andere vlucht of een voucher. Annuleerde u zelf uw boeking, maar gaat de vlucht wel door? Dan hangt het van de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij af of u geld terug krijgt. Dat geldt ook als de annulering buiten uw schuld om is, bijvoorbeeld door quarantaineregels of gezondheidsklachten. Controleer daarom altijd eerst de algemene voorwaarden of uw reisverzekering voordat u uw ticket annuleert.

ILT doet geen uitspraak

U kunt een melding maken bij de ILT als u er niet uitkomt met de luchtvaartmaatschappij. De ILT stelt de luchtvaartmaatschappij op de hoogte. Vaak zorgt dat er al voor dat de luchtvaartmaatschappij contact met u opneemt. De ILT handelt uw melding niet inhoudelijk af; alleen de kantonrechter kan uitspraak doen over uw claim.

Toch is het belangrijk om melding aan de ILT te doen. Als er over een bepaalde luchtvaartmaatschappij veel meldingen binnenkomen, neemt de ILT dat mee in het toezicht op luchtvaartmaatschappijen. Zo nodig kan de ILT bij stelselmatige overtredingen een maatregel nemen of een boete opleggen.

Op de pagina klacht over naleving melden, vindt u meer informatie.

Inspecties wettelijke terugbetalingstermijn

De ILT deed in 2021 inspecties en keek onder andere naar de wettelijke terugbetalingstermijn van losse vliegtickets als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleerde. Bij deze inspecties keek de ILT ook opnieuw naar vliegtickets die via een (online) reisbemiddelaar zijn geboekt. Als luchtvaartmaatschappijen tekortkomingen vertonen, kan de ILT op verschillende manieren ingrijpen. Bijvoorbeeld met een bestuurlijk gesprek, een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete.  Maar de ILT kan er niet voor zorgen dat individuele gedupeerde reizigers hun geld terug krijgen.