“Het is uit nood geboren. Maar ook na corona houden wij de nieuwe manier van opleiden vast.”
Verhalen
Het team Personenvervoer over de weg van de ILT heeft de afgelopen periode een flinke groei doorgemaakt; 10 nieuwe inspecteurs stroomden in. Normaal gesproken krijgen nieuwe inspecteurs een ‘training on the job’, tijdens taxi-inspecties op straat. Maar door corona is dat nu niet mogelijk. Het team brainstormt over een oplossing: hoe kunnen we veilig de nieuwe inspecteurs inwerken en ze toch de praktijk laten oefenen? Teamleider Ron Rijntjes vertelt hoe waardevol hun ingeving, ook met een blik op de toekomst, blijkt te zijn: “Een ware eyeopener”.
Woensdagochtend 09.30. In een parkeergarage in Utrecht komen een groep nieuwe en een groep ervaren inspecteurs samen. Deze dag staat weer in het teken van simulatieoefeningen Taxi. In samenwerking met twee taxibedrijven gaan zij vandaag aan de slag met praktijkcases. Eerder hebben de nieuwe collega’s een theorie-opleiding gedaan, nu kunnen zij de opgedane kennis toepassen tijdens simulaties van controles met een ‘echte’ taxichauffeur en een ‘echte’ taxi. Ron: “Die praktijktraining is essentieel, de theoretische opleiding alleen is niet voldoende om het zeer specialistische werk goed te leren”.
Behoefte van nieuwe inspecteur staat centraal
Volgens Ron kijkt de ILT bij de invulling van de simulatiecontroles vooral naar de leerbehoefte van de nieuwe inspecteurs. “In rollenspellen controleren de nieuwe inspecteurs documenten en de Boordcomputer Taxi (BCT). Maar er is ook aandacht voor benaderingstechnieken voor voertuigen en taxichauffeurs. Bij de casussen kijken wij naar hoe de aspirant-inspecteurs de geleerde theorie in praktijk brengen, hoe ze contact maken, samenwerken en of zij dezelfde werkwijze hanteren. Natuurlijk allemaal veilig binnen de coronaregels. Zo is er een waarnemer (ervaren inspecteur) aanwezig die de verplichte coronamaatregelen in de gaten blijft houden. Deze inspecteur neemt geen deel aan het opleidingsproces.”
Planmatig werken
“We passen vooraf, tijdens en achteraf steeds de PDA-cyclus toe. We beginnen met (Plan) het plannen van de casus door de begeleider(s) in samenwerking met de inspecteurs. Hierna (Do) voeren we de casus praktisch uit. Na de casus (Check) evalueren we hoe de casus is verlopen, hierna vindt de laatste stap plaats (Act). Daarbij stellen we vast hoe het beter kan. Dan begint de cyclus weer van voor af aan. Doordat we werken in een geconditioneerde omgeving is er ruim de tijd voor uitleg en bespreking tijdens de uitvoering van de casus. Dat is tijdens echte controles op straat natuurlijk niet mogelijk. Door deze manier van werken kunnen we de nieuwe inspecteurs, sneller en op een betere manier opleiden.”
Blik op de toekomst
Volgens Ron zijn de simulatieoefeningen een groot succes: “Zowel de nieuwe inspecteurs als de begeleiders ervaren deze manier van opleiden en leren als heel positief. Hoewel geboren uit noodzaak door de coronamaatregelen, zijn we er toch al heel snel achter gekomen dat deze manier van opleiden ook prima toepasbaar is in de ‘normale’ tijd. We gaan deze manier van opleiden dan ook zeker verder doorontwikkelen en blijven gebruiken.”