Frank Schouwaert slaat voor de laatste keer af

Verhalen

32 jaar geleden stapte programmamanager Frank Schouwaert binnen bij de Rijksverkeersinspectie (de voorganger van de Inspectie Leefomgeving en Transport - ILT). Als voormalig politieagent had hij altijd al een passie voor verkeerswetgeving. Dat zijn samenwerking met de Rijksverkeersinspectie leidde tot een sollicitatiegesprek, was dus ook geen verrassing. Binnen het weg- en personenvervoer groeide hij van inspecteur tot leidinggevende, afdelingshoofd en uiteindelijk programmamanager. Nu … 32 jaar later, is het tijd voor zijn pensioen.

Portretfoto van Frank Schouwart.

Frank wilde zelf een boodschap achterlaten voor de ILT. Dat hij een grote passie heeft voor zijn werk en collega’s, dat is duidelijk. Voordat Frank bij de ILT terechtkwam, werkte hij 12 jaar als politieagent: “We organiseerden ieder jaar meerdere wegcontroles. Hierbij was ook de Rijksverkeersinspectie aanwezig, de voorganger van de ILT.” Op deze manier leerde Frank de collega’s kennen. Toen er een reorganisatie kwam bij de politie, solliciteerde hij bij de Rijksverkeersinspectie: “Ik had altijd al de voorkeur voor verkeerswetgeving. Dit kende ik al vanuit de politieopleiding, waardoor ik nog maar 1 jaar interne scholing hoefde te volgen.”

De weg die Frank aflegde

Op 2 januari 1992 kon Frank aan de slag als inspecteur transport. Hieronder viel luchtvaart, scheepvaart, binnenvaart, rail en weg. “Als inspecteur had je toentertijd veel verschillende werkzaamheden. Op maandag voerde ik vrachtwagencontroles uit, op dinsdag controleerde ik een schip op stukgoedvervoer en op donderdag gevaarlijke stoffen op Zestienhoven. Tot 1996, bij de eerste reorganisatie. De onderwerpen werden uit elkaar getrokken en ik ging over op goederen- en personenvervoer. Beiden over de weg.” Door de jaren heen groeide Frank door tot senior inspecteur, leidinggevende en zelfs afdelingshoofd. 3 jaar geleden begon hij ook nog als programmamanager.

De ILT als voortrekker

“In het programma ‘Slim en veilig goederenvervoer over de weg’ lag de focus op vernieuwing en verandering. Ons motto was altijd: we doen ons werk goed, maar het kan áltijd beter. Zo hebben we de controles van de rij- en rusttijden voor een groot deel gedigitaliseerd. Deze verbetering, inclusief ontwikkeling, hebben we in slechts 3 jaar gerealiseerd. Daarmee is onze informatiepositie sterk verbeterd en kunnen we betere keuzes maken. Daarnaast kunnen we door digitalisering ook meer inspecties uitvoeren.” Volgens Frank heeft de ILT een voortrekkersrol: “Onze inspecteurs staan goed bekend bij de ondernemers en chauffeurs. Er wordt naar ons gekeken. We zijn eerlijk, betrouwbaar en vakkundig.”

De trots van Frank

Daarnaast hebben ze in het programma het dashboard overbelading laten ontwikkelen. De inspecteur kan nu makkelijk zien op welke dag, uren en locaties de meeste overtredingen worden gemaakt. Hierdoor kan de ILT nu selectiever mensen inzetten: “We focussen op kwaliteit, boven kwantiteit. We zoeken gericht naar diegenen die overtreden, waardoor we in minder tijd meer kunnen bereiken.” Als je Frank vraagt waar hij het meest trots op is: “Dat we binnen het programma geweldige resultaten hebben gerealiseerd met elkaar als collectief. Maar ook dat we veel mensen voor een lange tijd aan ons konden binden. En voor mezelf, dat ik 32 jaar met uitermate veel plezier mocht werken. Het blijft een groot deel van je dag!”

Van Brussel naar Rijswijk

De laatste jaren was Frank ook bezig met Euro Controle Route (ECR), een Europees samenwerkingsverband in het wegvervoer. “Dit is 24 jaar geleden ontstaan uit een samenwerking tussen de Benelux-landen. We zaten altijd in Brussel, maar hebben een aantal jaar geleden besloten zelfstandig te worden. De vestiging komt in Rijswijk, in het gebouw van de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO).” Hiervan is Frank sinds december 2016 projectleider. Het blijkt een langdurig proces: “Ik hoopte voor mijn pensioen alles rond te hebben, helaas is dit niet gelukt. Maar als het af is, ga ik zeker even langs!” Frank is 3 november voor het laatst op kantoor, voordat hij een paar maanden op Aruba gaat vertoeven. Toch zal Frank niet alleen met zijn voeten in het zand zitten: “Mijn vrouw is kinderfysiotherapeute. Zij is gevraagd om te helpen bij het oprichten van een praktijk voor kinderfysiotherapie op Aruba. Dit is voor een periode van 3 maanden. Op 1 januari komen wij weer terug. In ieder geval een mooie periode om na te denken over de toekomst.”

“Druk je neus tegen het raam”

Voor potentiële nieuwe collega’s heeft Frank de volgende boodschap: “Kom binnen! Er is een grote variëteit in de rollen die we hebben. Er zijn functies binnen, buiten, in teamverband, individueel. Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Daarnaast draag je ook bij aan het maatschappelijk belang.” Zijn belangrijkste advies: “Druk je neus tegen het raam. Laat zien dat je iets wil, zorg voor goede scholing en kom langs.” Met zoveel verschillende mensen en vakken, kan je volgens Frank alles worden: “Vergunningverlener, analist of jurist ... maar je kan ook toezichttaken uitoefenen of op de communicatieafdeling werken. Alles kan, als je die neus maar tegen het raam drukt. Je kan zoveel kanten op. Waar heb je dat nog meer?”