Schipper Tsjerk Hesling Hoekstra vindt aanvullend onderzoek zinnig en een verbetering voor de veiligheid aan boord

Verhalen

De uitvoering van een aanvullend bijzonder onderzoek bij de bruine vloot’, 230 historische zeilende passagiersschepen, is een van de aanbevelingen van een taskforce onder leiding van de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel is de veiligheid op deze historische schepen te vergroten om ongelukken zoals in voorgaande jaren te voorkomen. 

Een man in een fluorgele veiligheidsjas staat voor een historisch zeilschip.
Lex Borst

Wat het aanvullend onderzoek inhoudt en hoe dit wordt uitgevoerd vertellen Tsjerk Hesling Hoekstra, schipper van de Willem Jacob en Lex Borst, projectleider bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Met man en macht aan de slag

Lex Borst vertelt dat de ILT voor eind maart 2024 alle schepen onderzocht wil hebben. Lex: “Dit aanvullend bijzonder onderzoek is een immense operatie. Mijn collega’s op kantoor bekijken alle toegestuurde tuigboeken: kloppen de gegevens? Zijn de sterkteberekeningen van de rondhouten (masten en gieken), verstaging en sluitingen juist? Ondertussen werken inspecteurs op diverse locaties aan boord van schepen.”

“Een groot deel van het aanvullend onderzoek vindt aan boord plaats”, legt Lex uit. Een team van 2 ILT-inspecteurs en een keuringsinspecteur kijkt onder andere naar rot, roest, slijtage, breeksterkte van verstaging en borgingen. De inspecteurs kloppen alle houten rondhouten af en bevoelen ze zonodig met de priem. De lieren, lijnen, stagen, sluitingen en de bevestigingen worden uiteraard ook gecontroleerd en bekeken.
 

“Ik ben blij om te zien dat het aanvullend onderzoek zo grondig is.”

Goed gevoel na onderzoeksdag

Schipper Tsjerk Hesling Hoekstra restaureerde een paar jaar geleden zijn schip Willem Jacob, een klipper uit 1889. Hiermee vaart hij dagtochten op de Waddenzee en het Reitdiep. Voor het aanvullend bijzonder onderzoek is hij naar de haven aan het Winschoterdiep gevaren: “Deze locatie was wat onhandig te bereiken per schip, maar Lex had voor ons geregeld dat een brug op tijdstippen draaide die ons goed uitkwamen. Al met al kijk ik met een goed gevoel terug op de onderzoeksdag.”

Een schipper in een windjack draait aan een groot houten stuurwiel op een historisch zeilschip
Beeld: ©Tsjerk Hesling Hoekstra
Tsjerk Hesling Hoekstra aan het roer van de Willem Jacob.

Verbetering veiligheid aan boord

De inspecteurs bespreken de bevindingen van het onderzoek zoveel mogelijk direct met de schipper. Dit geeft de mogelijkheid om vragen te stellen en aanvullende informatie te geven. Hoe ervaart Tsjerk de terugkoppeling? “Alle punten die gevonden waren, vond ik zinnig en een verbetering van de veiligheid. Veel dingen wist ik al wel. Bijvoorbeeld over de stabiliteitsberekening van mijn schip. Ik heb onlangs wat verbouwd en nu moet deze berekening over de stabiliteit van het schip opnieuw gebeuren. Ik ben blij om te zien dat het aanvullend onderzoek zo grondig is. Uiteraard kan de extra aandacht niet álles vangen, maar op deze manier maken we de kans op ongelukken wel kleiner.”