Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol, 1e helft gebruiksjaar 2024
In de 1e helft van 2024 overschrijdt Schiphol vooralsnog geen normen voor het maximum aantal vluchten, de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (emissies), geluid en de veiligheid voor de omgeving (externe veiligheid). Wel signaleert de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dat de geluidruimte in 4 handhavingspunten halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan 50% is verbruikt.
In 2 gevallen is zonder geldige reden afgeweken van een vertrekroute voor de nacht. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de betreffende luchtvaartmaatschappij een waarschuwingsbrief en een voornemen last onder dwangsom gestuurd. Voor wat betreft het ongeoorloofd gebruik van de hulpmotor is de inspectie overgegaan tot het invorderen van een eerder opgelegde dwangsom tegen KLM en legde de ILT-Luchtvaartautoriteit een last onder dwangsom op aan Turkish Airlines. Dit staat in het Halfjaarverslag milieu en externe veiligheid Schiphol dat naar de Tweede Kamer is gestuurd.