Nieuwsbrief DTO 2021-03
Nieuwsbrief | 22-12-2021
In deze nieuwsbrief voor Declared Training Organisations (DTO’s) leest u meer over:
De winter is inmiddels begonnen. Dat brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Recent was dit ook weer merkbaar. Zaterdag 11 december 2021 deed de weersverwachting (forecast) vermoeden dat het een goede VFR vliegdag zou worden. In het midden en oosten van het land ontwikkelde zich echter een dikke mist. Dit leidde ertoe dat verschillende vluchten moesten uitwijken. Iets wat wellicht al af te leiden zou zijn geweest uit een interpretatie van de weerkaarten, ontwikkeling van de stroming, beweging van drukgebieden en fronten e.d. Hieruit blijkt weer het belang van achtergrondkennis over het weer, een goede vluchtvoorbereiding en een goed gebruik van meerdere bronnen om te komen tot een afweging om wel of niet te gaan vliegen. Daarom vragen we uw aandacht nogmaals voor het bijbrengen van een goede vluchtvoorbereiding. Met de komst van de winter is het goed dit weer bij elkaar onder de aandacht te brengen. Graag verwijzen wij u naar de informatie die onze Britse collega’s hebben verstrekt over de winteroperatie. Hiervoor kunt u de website http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/SafetySense03-WinterFlying.pdf raadplegen.
Ieder jaar deelt een DTO een 'jaarrapport' met ILT. Dit is een verplichting voortvloeiend uit EU regelgeving. In het jaarrapport staat het activiteitenverslag en resultaat van de interne review van de DTO. De DTO stelt het jaarrapport op over het afgelopen kalenderjaar en stuurt deze in het eerste kwartaal van het jaar erop aan ILT, tenzij anders is afgesproken met uw inspecteur.
Op basis van de ervaringen van afgelopen jaren en feedback uit de branche is het sjabloon voor het jaarrapport iets aangepast. Ook is de wijze waarop u het jaarrapport aan ILT stuurt gewijzigd. Per heden kunt u het jaarrapport aanleveren via dit online meldformulier. In dit online meldformulier kunt u ook het sjabloon voor het jaarrapport downloaden.
Bent u al begonnen met het invullen van het jaarrapport in het oude sjabloon? Geen probleem. Dan kunt u dat bestand uploaden via het online meldformulier.
De principes van Threat and Error Management (TEM) zijn een vereist onderdeel in diverse FCL, BFCL en SFCL opleidingen. Tijdens inspecties en audits blijkt regelmatig dat hier in praktijktraining te weinig of geen aandacht aan besteed wordt. Ook blijken instructeurs niet altijd voldoende bekend met TEM om dit in de training te verwerken.
ILT vraagt de DTO's om na te gaan of TEM voldoende in de opleidingen aan bod komt en waar nodig kennis bij de instructeurs op te frissen en op niveau te houden. Dit kan bijvoorbeeld door TEM als onderwerp op te nemen in de standaardisatietrainingen of refresher seminars. Ook kan TEM explicieter in trainingsvluchten en briefings worden benadrukt.
Informatie over TEM is op meerdere plaatsen te vinden. In de regelgeving is TEM bij de MPL opleiding uitgebreid toegelicht (GM1 to Appendix 5 Integrated MPL training course). Hoewel niet alle aspecten van toepassing zijn voor de training aan de DTO bevat dit overzicht wel goede uitgangspunten die u kunt toepassen. Voor de volledigheid is de tekst overgenomen in bijlage I bij deze nieuwsbrief.
Het informatieblad “Registreren van een Declared Training Organisation” is gewijzigd en in overeenstemming gebracht met de huidige regelgeving. Het gewijzigde informatieblad kunt u hier raadplegen.
De Non-Directional Beacons (NDB’s) en VHF Omnidirectional Range stations (VOR’s) worden in Nederland grotendeels uit gefaseerd. ILT krijgt regelmatig de vraag of tijdens de opleiding nog invulling moet worden gegeven aan de oefeningen met NDB en VOR en zo ja, hoe dat dan moet gebeuren.
Het trainen van oefeningen met een NDB en VOR is vereist in onder andere de PPL en LAPL opleiding. Omdat de kandidaat hierbij wordt opgeleid voor een brevet die ook buiten Nederland en buiten de EU kan worden gebruikt is het vereist dat deze oefeningen worden geïnstrueerd. De kandidaat kan namelijk nog steeds te maken krijgen met het gebruik van deze navigatiehulpmiddelen. Als DTO bent u verantwoordelijk dat u de juiste trainingsmiddelen inzet voor het verzorgen van deze training.
Wanneer het trainen met een NDB of VOR in de praktijk niet mogelijk is omdat deze bakens zijn uit gefaseerd, dan kunt u de bijbehorende training ook gesimuleerd aanbieden. Dit kan bijvoorbeeld door een daarvoor gecertificeerde simulator te gebruiken (zoals bijvoorbeeld een Flight and Navigation Procedures Trainer (FNPT) II) of de oefeningen tijdens het vliegen te simuleren op de Global Navigation Satellite Systems (GNSS).
ILT krijgt regelmatig de vraag of een kandidaat nadat hij of zij het PPL, BPL, SPL of LAPL examen heeft gehaald en het brevet heeft aangevraagd (bij Kiwa of ILT) solo mag vliegen terwijl het brevet nog niet is ontvangen.
De kandidaat heeft het brevet nog niet ontvangen; dat betekent dat hij of zij nog niet solo mag vliegen.
Een denkbare optie is dat het ILT formulier ILT.240.08 (“Declaration for temporary permission to act as pilot with a rating or certificate”) wordt gebruikt waarin een examinator de kandidaat kan autoriseren om de bevoegdheid uit te voeren gedurende een periode van acht weken na het examen terwijl de kandidaat in afwachting is van het gewijzigde brevetdocument. Dit formulier kan echter niet worden gebruikt omdat dit niet van toepassing is voor een eerste uitgifte van het brevetdocument. Dit is ook op het formulier vermeld.
Een andere denkbare optie is dat de kandidaat vliegt onder een soloverklaring uitgegeven door de DTO. Ook dit is niet mogelijk omdat de opleiding is afgerond en de soloverklaring alleen van toepassing is tijdens de opleiding aan de DTO. De DTO kan geen verantwoording nemen voor de activiteiten die de kandidaat na de opleiding verricht.
Om de vliegvaardigheden wél te kunnen onderhouden kan de kandidaat vliegen onder begeleiding van een instructeur (dual flight). Deze uren worden als “dual” geschreven.
Zodra de kandidaat het brevet heeft ontvangen mag hij of zij de bevoegdheid solo uitvoeren.
Om passagiers mee te mogen nemen met zweefvliegen geldt een recentheidseis: een SPL houder moet in de afgelopen 90 dagen minimaal 3 starts als PIC hebben gemaakt. Dit staat in SFCL.160(e). ILT kreeg hierover de volgende vraag: 'Mag iemand die niet aan deze recentheidseis voldoet, toch iemand tijdens de vlucht meenemen als deze persoon wordt aangewezen als crew-member? Dit op grond van de functie van crew-member zoals beschreven in SAO.GEN.135'.
ILT heeft deze vraag aan EASA voorgelegd. EASA geeft aan dat het niet mogelijk is om de recentheidseis te omzeilen door een 2e inzittende aan te wijzen als crew-member. Zoals AMC1 bij SFCL.160(e) aangeeft, kunnen alleen een instructeur en examinator meevliegen met iemand die niet aan de recentheidseis voldoet. Uiteraard dienen de instructeur en de examinator op dat moment wel aan de recentheidseisen te voldoen.
Op de website van de ILT (www.ilent.nl) is een pagina toegevoegd met specifieke informatie over zweefvliegen. U vindt de pagina hier. In de loop van de tijd zal deze pagina nog verder uitgebreid worden. Als u informatie mist of suggesties heeft voor uitbreiding dan horen wij dat graag.
DTO Declared Training Organisation
EU Europa
FNPT Flight and Navigation Procedures Trainer
GNSS Global Navigation Satellite Systems
ILT Inspectie Leefomgeving en Transport – Luchtvaart
NDB Non-Directional Beacon
TEM Threat and Error Management
VOR VHF Omnidirectional Range station