Verslag online bijeenkomst historische zeilvloot 13 december 2023
Publicatie | 13-12-2023
Stefanie Spekreijse, directeur Communicatie, Dienstverlening en Vergunningen van de ILT, opent de online bijeenkomst en verontschuldigt inspecteur-generaal Mattheus Wassenaar, die vanwege persoonlijke omstandigheden niet aanwezig kan zijn. De bijeenkomst geeft toelichting op de werkzaamheden van de taskforce en op het aanvullend bijzonder onderzoek van alle schepen. Met als belangrijkste doel een veilige start van het nieuwe vaarseizoen.
Er is een grote opkomst van meer dan 170 aanwezigen. Ook zijn er bekende gezichten van de eerdere bijeenkomsten in Lelystad en Utrecht en de digitale bijeenkomst van afgelopen september.
Taskforce maakt aanbevelingen concreet
Stefanie Spekreijse geeft een toelichting op de taskforce Historische zeilvloot. Bij de aanbieding van het opvolgingsonderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) over de historische zeilvloot op 27 september 2023 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een taskforce ingesteld. Het doel van deze taskforce is om tot concrete vervolgacties te komen voor de korte termijn, zodat de veiligheid van de historische zeilvloot aantoonbaar verbetert. De deelnemers aan de taskforce zijn: de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart (BBZ), de 3 betrokken keuringsinstanties, de Raad voor Accreditatie, het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM, ministerie van IenW) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De taskforce staat onder leiding van de secretaris-generaal van het ministerie. In de taskforce zijn gezamenlijk acties geformuleerd en actiehouders benoemd. In eerste instantie is hierbij de focus gelegd op acties die bijdragen aan het aantoonbaar verbeteren van de veiligheid van de historische zeilvloot per 1 april 2024 (start van het nieuwe vaarseizoen).
Belangrijke elementen waarover de taskforce besluiten heeft genomen hebben onder andere betrekking op:
het besluit om de hele historische zeilvloot te onderwerpen aan een aanvullend bijzonder onderzoek en de wijze waarop dit onderzoek wordt uitgevoerd
het formuleren van duidelijke afkeurcriteria voor mast en tuigage
koppeling van een beperkt aantal deelcertificaten aan de geldigheid van het hoofdcertificaat
De partijen in de taskforce hebben de afgelopen maanden veel werk verzet met als doel de vloot aantoonbaar veiliger te maken. Dit kan alleen niet zonder uw hulp als schipper/eigenaar. We doen daarom ook een dringend beroep op u. U bent uiteindelijk de belangrijkste partij die kan zorgen voor veiligheid. U bent er in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor dat uw schip op orde is én dat het voldoet aan alle wettelijke vereisten.
Als u niet meedoet aan het onderzoek of als blijkt dat uw schip niet door het onderzoek komt, dan is de consequentie dat u niet mag varen. Dit is een stevige voorwaarde.
Wij zijn blij dat u vanavond de tijd heeft genomen om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn en we daarmee samen werken aan een aantoonbaar veiliger zeilvloot.
Presentatie
Via een presentatie wordt een toelichting gegeven op aanvullend onderzoek. Daarna is er ruimte voor het beantwoorden van vragen.
Vragen van de aanwezigen
Wanneer wij uw tuigboek hebben ontvangen, zullen wij uw aanvraag met voorrang inplannen.
Op 2 historische zeilschepen vonden tragische ongevallen plaats. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) deed in 2017 al aanbevelingen over de veiligheid op historische zeilschepen. Het opvolgingsonderzoek van de OvV heeft aangetoond dat betrokken partijen sindsdien te weinig prioriteit hebben gegeven om de aanbevelingen en voornemens op te volgen. De bruine vloot moet aantoonbaar veiliger worden. De wettelijke basis van het onderzoek is daarom gestoeld op artikel 15 Binnenvaartwet. Het enkele vermoeden van ernstige gebreken aan de ruim 230 historische zeilende passagiersschepen in het belang van de veiligheid rechtvaardigt dit aanvullend bijzonder onderzoek. Het initiatief voor dit onderzoek is in overeenstemming met brancheorganisaties.
Nee, een BvT-keuring komt in de plaats van het aanvullend bijzonder onderzoek. Hiervoor moet de keuring wel voor 1 april met goed gevolg zijn afgerond. Een voorwaarde is ook dat de BvT-keuring tegen dezelfde criteria wordt uitgevoerd als het aanvullend bijzonder onderzoek. Uw keuringsinstantie kan u daarover informeren.
Op dit moment gaat het om Stavoren, Enkhuizen, Lelystad en Harlingen. Momenteel zijn wij aan het bekijken of hier nog andere locaties aan toegevoegd kunnen worden.
Dat wordt toegevoegd in het informatiepakket.
Ja.
Meerdere partijen zijn momenteel bezig om hun dossiers te doorzoeken. U kunt uw aanvraag richten aan bruinevloot@ilent.nl. Via dit mailadres coördineren wij uw aanvraag.
ILT ziet de nacontrole van het aanvullend bijzonder onderzoek als onderdeel van dit onderzoek. Mits er geen sprake is van afkeur.
Ja, er gelden voor het aanvullend bijzonder onderzoek deels nieuwe criteria.
ES-TRIN is momenteel de wet. We weten dat de praktijk zich verder heeft ontwikkeld. Voor een paar situaties hanteren wij daarom aanvullende eisen. Deze staan in de aanvullende informatie van 20 december 2023.
Wij begrijpen de zorgen die bestaan doordat NBKB op dit moment geschorst is. Inhoudelijk kunnen wij u geen informatie geven.
Ja, iedereen krijgt dezelfde informatie. Dus ook het tuigboek.
Nee, onze focus ligt nu op de passagiersschepen met meer dan 12 personen.
Nee, dat moet u zelf betalen. ILT neemt alleen de directe kosten op zich.
Zorg eerst dat uw schip in goede staat aangeleverd wordt. Afhankelijk van de aard van de afwijking, krijgt u een kortere dan wel langere termijn om de afwijking te herstellen. In extreme gevallen kan u een vaarverbod worden opgelegd.
Nee. Wanneer u kiest voor een BvT-keuring, dan komt deze in de plaats van het bijzonder aanvullend onderzoek. Deze moet dan voor 1 april worden uitgevoerd tegen de aangepaste criteria.
In het informatiepakket vindt u hier meer informatie over.
Geef dat aan ons door via bruinevloot@ilent.nl. Wij gaan dan in overleg met de keuringsinstanties.
Staand is verplicht: we willen alle onderzoeken gelijk uitvoeren. In specifieke gevallen kunnen wij besluiten om de masten gestreken te inspecteren.
Nee.
In het informatiepakket vindt u hier meer informatie over.
U moet kunnen bewijzen dat er verbeteringen zijn doorgevoerd.
Ja, de ILT regelt de kraan en betaalt dit ook.
Wij maken zo veel mogelijk gebruik van ingehuurde kranen. Als wij gebruikmaken van faciliteiten van een werf, dan zijn wij daar te gast en treden we in overleg met de werf.
Belangrijk is dat wij al het rondhout kunnen inspecteren. Als de zeilen niet aan boord zijn, dan zoeken wij naar een maatwerkoplossing.
Afsluitend
We beseffen dat er van iedereen een enorme inspanning wordt verwacht. Het kost tijd en geld. Toch is dit heel belangrijk voor uw sector en het vertrouwen in uw sector. Hiermee dragen we gezamenlijk bij aan het veiliger maken van de historische zeilende passagiersvloot, dat is in ons aller belang. U medewerking hierin is essentieel.
Vervolg
Voor 22 december ontvangt u van ons een informatiepakket over het aanvullend onderzoek. En begin volgend jaar organiseren wij een live bijeenkomst in Lelystad. Zet 16 januari 2024 (16.00 tot 18.00 uur) hiervoor vast in uw agenda.