Evaluatie praktijktoets Centrale Database Taxivervoer

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de boordcomputer taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Dat doet de inspectie om het toezicht op het taxivervoer te verbeteren en efficiënter te maken. Om te bepalen of de nieuwe oplossing ook in de praktijk werkt, is een praktijktoets uitgevoerd.

Lees het volledige 'Evaluatierapport praktijktoets Centrale Database Taxivervoer'. 

Praktijktoets CDT

Doel

De Praktijktoets CDT had tot doel om de gegevensuitwisseling tussen de ICT-oplossingen van deelnemende ICT-dienstverleners en die van de ILT te toetsen in de praktijk. Zodoende wordt duidelijk in hoeverre de verschillende onderdelen werken zoals ze bedoeld zijn.

Opzet praktijktoets

De Praktijktoets CDT heeft 3 maanden geduurd: van 1 oktober tot en met 31 december 2023. In die periode is door 5 ICT-dienstverleners met 23 deelnemende taxibedrijven en 81 chauffeurs getest. Er zijn bijna 1.500 diensten met ruim 9.600 verrichtingen (ritten en pauzes) geregistreerd.

Tijdens de praktijktoets gebruiken taxichauffeurs de diensten van hun ICT-dienstverlener om hun feitelijke arbeids- en rusttijden te registreren. Taxiondernemers zijn verantwoordelijk voor het registreren van chauffeurs en voertuigen voor taxivervoer. De ICT-dienstverleners zorgen ervoor dat de geregistreerde taxivervoergegevens direct naar de CDT worden gestuurd.

Belangrijkste conclusies

De conclusie is dat de getoetste oplossing geschikt is voor het beoogde doel en gebruik. Met het voorbehoud dat bij de praktijktoets enkele beperkingen zijn aangebracht en dat dus niet alles is getoetst.

  • De techniek en de organisatie van de ILT zijn in staat om taxivervoergegevens met de CDT te verwerken.
  • Taxivervoergegevens worden efficiënter verkregen. De gegevens zullen, met enige doorontwikkeling, vrijwel direct voor de inspecteur beschikbaar zijn tijdens inspectie.
  • Het aansluitproces dat is gevolgd in de praktijktoets, is in opzet geschikt voor het aansluiten van ICT-dienstverleners.
  • Eindgebruikers van de registratiemiddelen (taxichauffeurs) vinden de authenticatie met het rijbewijs in het algemeen een verbetering ten opzichte van de BCT-kaart, omdat het aanmelden minder tijd kost.

Mede dankzij de praktijktoets zijn de benodigde aanpassingen in kaart gebracht die de uiteindelijke oplossing zullen verbeteren, voordat de CDT in gebruik wordt genomen.

Doorontwikkeling

De ILT neemt de resultaten uit de praktijktoets mee in de doorontwikkeling van de CDT. Een paar van de belangrijkste doorontwikkelingen zijn:

  • Er worden alternatieven ontwikkeld voor het scannen van het rijbewijs.
  • Het wordt mogelijk om chauffeursnummers te valideren.
  • Er komt voor de ICT-dienstverlener een mogelijkheid om openstaande diensten en verrichtingen op te vragen.
  • Aansluiting tussen de CDT en de BCT Toezichttool wordt verbeterd.

Verder wordt er, in afwachting van het wetgevingstraject van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek gedaan of in de tweede helft van 2024 een tweede praktijktoets of pilot kan en mag worden uitgevoerd. In deze toets of pilot worden taxivervoergegevens op basis van vrijwilligheid van deelnemende ondernemers en chauffeurs verwerkt. Met deze extra voorbereidingstijd kan meer praktijkervaring worden opgedaan richting de beoogde inwerkingtreding van 1 januari 2025.