Waarborgfonds Sociale Woningbouw voldoet in 2021 aan beleidsregels

4-11-2022 -  De Autoriteit woningcorporaties (Aw) concludeert dat het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) in het jaar 2021 in voldoende mate heeft voldaan aan de nieuwe beleidsregels I (borgingsmogelijkheden WSW), II (borging van geldleningen)  en III (informatieverstrekking). Het risicokapitaal is toereikend en ook de informatievoorziening van WSW aan de Staat der Nederlanden en de Vereniging Nederlandse Gemeenten over hun positie als achtervangers beoordeelt de Aw als voldoende. Voorwaarden voor verstrekking van borging van geldleningen worden voldoende nageleefd.

Sociale woningbouw; gerenoveerde rijtjeshuizen uit de jaren 60.

Dit staat in het rapport ‘Toezicht WSW 2021’ dat op 3 november door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) aan de Tweede Kamer is aangeboden. De Autoriteit woningcorporaties (Aw) rapporteert jaarlijks als toezichthouder op WSW.

Nieuwe beleidsregels

WSW moet voldoen aan het drietal beleidsregels, zoals genoemd. De beleidsregels bepalen de kaders voor de borging van geldleningen aan woningcorporaties om huizen te bouwen en te onderhouden en de omvang van het risicokapitaal dat WSW aan moet houden. Dit risicokapitaal wordt aangehouden voor  als corporaties niet kunnen voldoen aan rente- en aflossingsverplichtingen van deze leningen. Met de invoering van het Strategisch Programma in 2021 heeft WSW nieuwe beleidsregels opgesteld die op 1 juli 2021 in werking zijn getreden. Aanleiding hiervoor was het verstevigen van het kapitaalbeleid om financiële risico’s beter te kunnen beheersen en om weerbaarder te zijn tegen financiële aanspraken van woningcorporaties. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels werkte WSW in 2021 volgens deze nieuwe beleidsregels. Naast de beleidsregels richt het toezicht van de Aw zich op de bedrijfsvoering van WSW. Deze moet beheerst en integer zijn.

Vier keer een voldoende

De Aw concludeert dat WSW in voldoende mate heeft voldaan aan de beleidsregels I borgingsmogelijkheden, II borging van geldleningen en III informatieverstrekking. Het risicokapitaal wordt als toereikend beoordeeld, rekening houdend met de afspraken die WSW heeft gemaakt met de achtervangers over Vestia. Als gevolg van deze afspraken accepteren de achtervangers vanwege de schuldpositie van Vestia een lager zekerheidsniveau dan de gewenste 99%. De Aw concludeert verder dat de opzet van de modelgovernance en de modelcommissie van voldoende niveau is. De modelcommissie is halverwege 2021 gestart . Deze commissie adviseert het bestuur van WSW, gevraagd en ongevraagd, over de beheersing van kapitaal- en risicomodellen. De werking in de praktijk heeft de Aw nog niet kunnen beoordelen, omdat de modelgovernance in 2021 nog geen volledige cyclus heeft doorlopen. 

In 2020 was de naleving van beleidsregel III over de informatieverstrekking aan de achtervangers onzeker, omdat de processen die de naleving van beleidsregel III moesten waarborgen nog onvoldoende werden beheerst door WSW. WSW heeft in 2020 en 2021 de noodzakelijke verbeteringen doorgevoerd in de informatiestructuur. Ze werkte in 2021 de verbeteringen uit en legde deze vast in een procesbeschrijving. De toezichthouder benadrukt het belang van een proactieve en transparante informatievoorziening over alle aspecten die voor de beheersing van het achtervangrisico belangrijk zijn. Ook concludeert de Aw dat de bedrijfsvoering van WSW voldoende beheerst en integer is en dat in 2021 op meerdere onderdelen verbeteringen zijn geïmplementeerd door WSW.