Onderhoud infrastructuur

Als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur krijgt ProRail geld van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Voor het onderhoud en beheer is er een apart Infrastructuurfonds. Ook ontvangt ProRail een vergoeding van vervoerders voor het gebruik van de hoofdspoorweg. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de veiligheidsregels bij het beheer van de hoofdspoorweg.

Contract ProRail loopt tot 2024

In het contract (beheerconcessie) dat ProRail voor 10 jaar tekende in 2014, staat waarvoor de beheerder verantwoordelijk is. ProRail beheert bijna alles op en rond de hoofdspoorwegen in Nederland. Het werk valt in het wettelijke kader van de Spoorwegwet.

Het gaat om:

  • kwaliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de infrastructuur
  • eerlijke, niet-discriminerende en transparante verdeling van de capaciteit van de infrastructuur tussen beheerder en spoorwegondernemingen
  • leiden van het treinverkeer over de hoofdspoorweginfrastructuur

Rapportage aan ILT

In het contract tussen ProRail en het ministerie IenW staat waarover de beheerder, ProRail, rapporteert. De ILT overlegt met ProRail over hoe ProRail aan de verantwoordelijkheden als beheerder werkt. Ieder jaar rapporteert ProRail over de kwaliteit en het onderhoud van de infrastructuur aan de ILT.

Veilig treinverkeer

De ILT let vooral op hoe ProRail omgaat met de wettelijke veiligheidsregels. De beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur zorgt voor veilig treinverkeer. Dat doet zij op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het treinveiligheidssysteem ERTMS in te bouwen.

ERTMS betekent European Rail Traffic Management System. Dit systeem is digitaal en wordt in zowel treinen als in de infrastructuur ingebouwd. ProRail neemt ERTMS in de hoofdspoorweginfrastructuur op in overleg met de vervoerders. Zo kunnen de systemen in de infrastructuur en die in de treinen met elkaar blijven 'praten'. Want ook in andere EU-lidstaten gebruiken spoorwegbeheerders dit treinbeveiligingssysteem.

Inspectie spoorbruggen

De ILT inspecteert grote spoorbruggen. Bijvoorbeeld de spoorbrug in Dordrecht, over de Oude Maas. Om de  brug van alle kanten te kunnen bekijken zet de ILT drones in. Zo checkt de railinspecteur bijvoorbeeld de kwaliteit van het staal, scheurvorming of het beton. Daarnaast analyseert de inspectie informatie van ProRail over hun beheer en onderhoud van bruggen.

Videospeler
00:00
00:00
00:00
Gebruik pijl omhoog/omlaag om het volume te verhogen/verlagen.