Onderhoud infrastructuur
Als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur krijgt ProRail geld van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Voor het onderhoud en beheer is er een apart Infrastructuurfonds. Ook ontvangt ProRail een vergoeding van vervoerders voor het gebruik van de hoofdspoorweg. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de veiligheidsregels bij het beheer van de hoofdspoorweg.
Contract ProRail loopt tot 2024
In het contract (beheerconcessie) dat ProRail voor 10 jaar tekende in 2014, staat waarvoor de beheerder verantwoordelijk is. ProRail beheert bijna alles op en rond de hoofdspoorwegen in Nederland. Het werk valt in het wettelijke kader van de Spoorwegwet.
Het gaat om:
- kwaliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de infrastructuur
- eerlijke, niet-discriminerende en transparante verdeling van de capaciteit van de infrastructuur tussen beheerder en spoorwegondernemingen
- leiden van het treinverkeer over de hoofdspoorweginfrastructuur
Rapportage aan ILT
In het contract tussen ProRail en het ministerie IenW staat waarover de beheerder, ProRail, rapporteert. De ILT overlegt met ProRail over hoe ProRail aan de verantwoordelijkheden als beheerder werkt. Ieder jaar rapporteert ProRail over de kwaliteit en het onderhoud van de infrastructuur aan de ILT.
Veilig treinverkeer
De ILT let vooral op hoe ProRail omgaat met de wettelijke veiligheidsregels. De beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur zorgt voor veilig treinverkeer. Dat doet zij op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het treinveiligheidssysteem ERTMS in te bouwen.
ERTMS betekent European Rail Traffic Management System. Dit systeem is digitaal en wordt in zowel treinen als in de infrastructuur ingebouwd. ProRail neemt ERTMS in de hoofdspoorweginfrastructuur op in overleg met de vervoerders. Zo kunnen de systemen in de infrastructuur en die in de treinen met elkaar blijven 'praten'. Want ook in andere EU-lidstaten gebruiken spoorwegbeheerders dit treinbeveiligingssysteem.
Inspectie spoorbruggen
De ILT inspecteert grote spoorbruggen. Bijvoorbeeld de spoorbrug in Dordrecht, over de Oude Maas. Om de brug van alle kanten te kunnen bekijken zet de ILT drones in. Zo checkt de railinspecteur bijvoorbeeld de kwaliteit van het staal, scheurvorming of het beton. Daarnaast analyseert de inspectie informatie van ProRail over hun beheer en onderhoud van bruggen.
Spreker: Rick Stigter (inspecteur rail bij de ILT)
VOICE-OVER: Infrabeheerder ProRail beheert het hoofdspoornetwerk. De Inspectie Leefomgeving en Transport, de ILT, houdt hierop toezicht. Dat doet de Inspectie op verschillende manieren. Hier in Dordrecht kijkt de ILT naar de veilige berijdbaarheid van de spoorbrug over de Oude Maas.
RICK STIGTER: Ik ben Rick Stigter. Ik ben inspecteur rail. We zijn hier vandaag in Dordrecht. Samen met het droneteam.
VOICE-OVER: Bij de inspectie van een spoorbrug gebeurt veel. Een ILT-dronepiloot begeleidt de drone met camera veilig langs de brug naar die delen waar een inspecteur niet of moeilijk kan komen. Diverse drone-inspecteurs houden ondertussen de varende schepen in de gaten. De railinspecteur bekijkt live de beelden van de drone en geeft aan waarvan hij foto's nodig heeft of waar de drone nodig is.
RICK STIGTER: Hierbij zijn we aan het kijken hoe de fysieke staat van de brug is. Of er vermoeiing plaatsvindt in het staal, hoe de conservering eruitziet, hoe de brugopleggingen eruitzien, of er scheurvorming in zit, of er stukken beton afgebroken zijn. Je kan daar ook, dat is het mooie van het droneteam, kan je op plekken komen waar je normaal niet kan komen. Je kan op boutje-moertje-niveau inzoomen. Dus je kan ook fijne scheurtjes al vroegtijdig detecteren. En dingen waarnemen die je normaal met het blote oog niet van een afstand kan zien.
VOICE-OVER: Naast deze brug over de Oude Maas inspecteert de ILT in 2022 nog elf andere grote spoorbruggen. Ook analyseert ze de informatie van ProRail over hun beheer en onderhoud van bruggen. Zo werkt de ILT aan veiligheid op het spoor.
BEELDTEKST: Een productie van de Inspectie Leefomgeving en Transport copyright 2022