Registeren via CDT als taxiondernemer- en chauffeur
Met de Centrale Database Taxivervoer (CDT) zijn taxiondernemingen en taxichauffeurs straks verplicht de gegevens van hun taxivervoer zelf continu en automatisch aan te leveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Taxiondernemingen kunnen zelf kiezen voor een apparaat of app die voor dit doel op de markt wordt gebracht.
Voordelen voor taxiondernemingen en -chauffeurs
- Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat taxivervoergegevens geautomatiseerd en meteen (realtime) worden aangeleverd bij de ILT. Dit betekent dat chauffeurs en ondernemers geen BCT-bestanden meer hoeven uit te (laten) lezen of uploaden.
- Chauffeurs en ondernemers authenticeren zichzelf met behulp van hun rijbewijs. Dit betekent dat de BCT-kaart niet meer gebruikt hoeft te worden in de boordcomputer.
- Het is niet meer nodig om een (gekeurde) BCT in het voertuig te plaatsen. De alternatieven, zoals een app, zijn daardoor kostenefficiënter.
Taxivervoergegevens
Om het toezicht op de naleving van het taxivervoer te verbeteren en efficiënter te maken, is naast de arbeids- en rusttijden een volledig beeld van het taxivoervoer belangrijk. In de Centrale Database Taxivervoer heeft de inspecteur straks inzicht in onder andere: start en einde werktijd, rittenadministratie, pauze, andere werkzaamheden. Maar ook in en algemene zaken zoals: vergunning, bevoegdheid en voertuigregistratie. Hierdoor kan een inspecteur het toezicht meer informatiegestuurd en risicogericht uitvoeren.
Apparaat of app
Om informatie over taxivervoer te leveren moet gebruik worden gemaakt van een apparaat of app dat voldoet aan de wettelijke vereisten en dat is aangesloten op de CDT. De taxiondernemer mag zelf een apparaat of app ontwikkelen, maar er zijn ook ICT-dienstverleners die hiervoor producten aan het ontwikkelen zijn.