Inwerkingtreding Centrale Database Taxivervoer juli 2025
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Dat doet de inspectie om het toezicht op de naleving van het taxivervoer te verbeteren en efficiënter te maken. Door vertraging in het wetgevingstraject is de inwerkingtreding van de Centrale Database Taxivervoer (CDT) verschoven naar 1 juli 2025.
Met de CDT worden taxivervoergegevens, waaronder persoonsgegevens van de chauffeur, aangeleverd bij een centrale database van de ILT. Overheden moeten vooraf de privacyrisico’s van gegevensverwerking in kaart brengen. Dit gebeurt door het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA). De beoordeling van de DPIA voor de CDT gebeurt uiterst zorgvuldig en vergt extra tijd. Aangezien de DPIA een verplicht onderdeel is van het wetgevingstraject, heeft dit direct invloed op het proces rond wetgeving en implementatie. De inwerkingtreding is daarom verschoven naar uiterlijk 1 juli 2025. De internetconsultatie voor de CDT is inmiddels gestart.
2e praktijktoets
De ILT start op 1 augustus 2024 een 2e praktijktoets voor de CDT. Deze toets, uitgevoerd met ICT-dienstverleners en taxiondernemingen, richt zich op het valideren van de definitieve techniek en het testen van de gehele informatieketen. De toets loopt tot eind 2024 en toetst ook of eerdere bevindingen zijn opgelost. De vertraging van de inwerkingtreding heeft geen consequenties voor de 2e praktijktoets.
Uitwerking Centrale Database Taxivervoer
De ILT houdt toezicht op het taxivervoer met als doel veilig personenvervoer en eerlijke concurrentie te bevorderen, waarbij de nadruk ligt op de naleving van arbeids- en rusttijden. Het programma Realisatie Variant BCT werkt aan het verbeteren van de verkrijging en verwerking van gegevens die momenteel worden geregistreerd door de Boordcomputer Taxi. De ILT werkt nauw samen met de ICT-dienstverleners en taxibranche aan de CDT. Bij inwerkingtreding van de CDT-regelgeving is het voor taxiondernemers mogelijk om zonder BCT taxivervoergegevens aan de ILT aan te leveren. Hierbij wordt niet een specifieke app of apparaat verplicht gesteld. De frequentie en wijze waarop de gegevens worden aangeleverd is aan voorwaarden gebonden.