Presentatie Vervolgacties op basis van conclusies en aanbevelingen OVV-rapport Taskforce historische zeilvloot

Tekst sheet 1:

Welkom

Bijeenkomst vervolgacties op basis van conclusies en aanbevelingen OVV - door Taskforce historische zeilvloot 

13 december 2023

Tekst sheet 2:

Aanvullend onderzoek van gecertificeerde historische zeilschepen

Voor 1 april 2024.

Het onderzoek richt zich op de mast en tuigage. 

De ITL heeft regie en draagt ook de directe kosten. 

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een ILT-inspecteur en keurmeester.
Het onderzoek duurt ongeveer 2,5 uur. 

Tekst sheet 3:

Aanvullend onderzoek van gecertificeerde historische zeilschepen

Deze onderzoeken vinden plaats in Lelystad, Enkhuizen, Stavoren en Harlingen, tenzij ... (spreker vertelt verder).

Als het schip niet voldoet aan de geactualiseerde criteria voor masten en tuigage, dan mag het schip niet uitvaren totdat is aangetoond dat het schip wél voldoet. 

Het hoofdcertificaat - Certificaat van Onderzoek (CvO) - wordt ingetrokken. 

Tekst sheet 4:

Wat wordt er van u verwacht?

U heeft al gereageerd. Of u doet dat zo snel mogelijk op de uitvraag ten behoeve van efficiënte planning onderzoek. 

Heeft u geen uitvraag gehad? Stuur dan een mail naar: bruinevloot@ilent.nl.

U stelt een tuigboek op en levert dat in bij bruinevloot@ilent.nl.

U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig maken van een afspraak voor eventuele reparaties die vooraf moeten plaatsvinden aan het onderzoek. 

U ontvangt van ons een uitnodiging met locatie, datum en tijdstip voor het onderzoek. 

Tekst sheet 5:

Uit welke stappen bestaat het aanvullend onderzoek?

Stap 1: de schipper/eigenaar stelt voor elk schip een tuigboek op en levert dit in bij bruinevloor@ilent.nl.

Stap 2: er wordt een administratieve toets uitgevoerd op het tuigboek en verifieert of de informatie in het tuigboek overeenstemt met: 

- de gegevens op het Certificaat van Onderzoek (CvO)

- de bekende Stabiliteitsberekening

- de bekende sterkteberekeningen van stalen rondhouten

- de relevante tulgage eisen uit hoofdstuk 20 van het ESTRIN. En enkele bepalingen uit de Branchenorm voor Inspectie en Onderhoud van Rondhouten. 

Stap 3: fysiek onderzoek op de staande mast door een team van ILT-inspecteurs en een inspecteur van de keuringsinstantie. Dit onderzoek is erop gericht om vast te stellen of het tuigboek overeenstemt met: 

- de werkelijke situatie aan boord

- de ESTRIN-eisen

Stap 4: het onderzoek aan boord wordt gedaan aan de hand van een uniforme onderzoeklijst. Deze lijst bestaat uit ESTRIN-bepalingen.

Stap 5: nacontrole, indien nodig. 

Tekst sheet 6:

Vragen? 

bruinevloot@ilent.nl