Toelichting op Informatiepakket AMP
Toelichting op Informatiepakket AMP
- Het Infopakket is in 2011 gepubliceerd om de sector te ondersteunen bij het opstellen en goedkeuren van onderhoudsprogramma’s bij gemis aan EASA AMC/GM. Afgelopen jaren zijn diverse EASA AMC/GM gepubliceerd (o.a. Appendix II to AMC MA302). Nog belangrijker, met verordening 2019/1383 biedt de wet voor luchtvaartuigen vallend onder Part-ML diverse opties voor het onderhoudsprogramma (zoals MIP) alsmede de goedkeuring cq declaratie. Voor deze laatste is ook voldoende AMC/GM beschikbaar. Bovendien heeft ILT recent een Informatieblad voor luchtvaartuigen onder Part-ML gepubliceerd. Op dit onderwerp is de ILT van mening dat de informatie in het Infopakket kan vervallen.
- Voor niet-EASA luchtvaartuigen (met ICAO standaard BvL) kan de EASA AMC/GM als kader gebruikt worden. Om een specifiek Infoblad voor deze doelgroep te maken lijkt ILT niet nodig.
- Daarentegen bevat het Infopakket in Hoofdstuk 2 ‘criteria en richtlijnen voor indirecte goedkeuring' voor de organisatie eisen t.a.v. goedkeuren onderhoudsprogramma door CAMO’s volgens artikel M.A.302(c). Hier is in de huidige wet en AMC/GM geen kader. Een overweging is om dit aan te vullen voor de organisatie eisen van CAO’s voor goedkeuren van onderhoudsprogramma’s volgens Part-M en Part-ML (deze laatste geld ook voor CAMO’s). Tevens is recent informatie gepubliceerd in FAA Advisory Circular 120-17B en AMC4 CAMO.A.305(g) m.b.t. Personnel requirements voor AMP beheer. Op dit onderwerp is de ILT van mening dat de informatie in het Infopakket behouden moet blijven en worden aangevuld met de recente informatie.
- De ILT publiceert sinds enkel jaren informatie op de website middels Informatiebladen. Het Infopakket komt nu niet overeen met deze huisstijl.
- De ILT stelt voor om:
- Een Informatieblad te maken en publiceren t.a.v. 2. “Criteria en richtlijnen voor indirecte goedkeuring” met een update naar huidige Part-M/ML/CAMO/CAO en huidige AMC en FAA AC, en (daarna)
- Het Infopakket in te trekken.