Amateurbouwluchtvaartuigen

In Nederland mag u een amateurbouwluchtvaartuig registreren. Over de vraag of u zo’n zelfgebouwd luchtvaartuig ook mag verkopen, is onduidelijkheid ontstaan. Dit komt door een definitie in Annex I van de EASA-basisverordening. Daarom heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitgezocht wat dit betekent voor het verkopen van amateurbouwluchtvaartuigen. De ILT stelt vast dat in Nederland geregistreerde amateurbouwluchtvaartuigen verkoopbaar blijven.

Definitie amateurbouwluchtvaartuig in EASA-basisverordening

In Annex 1 van de EASA-basisverordening staat de volgende definitie van een amateurbouwluchtvaartuig:

"Een amateurbouwluchtvaartuig, ook die aangeleverd in kit vorm, is voor minimaal 51% gemaakt en samengesteld door een amateur of non-profit organisatie voor eigen gebruik en zonder commerciële doeleinden."

Bij de verkoop van zo’n toestel zou dan niet meer aan de definitie worden voldaan, omdat de nieuwe eigenaar niet de bouwer is.

Onderzoek ILT

De ILT heeft aan EASA gevraagd hoe de definitie in Annex 1 van de EASA-basisverordening uitgelegd moet worden. EASA zegt dat de omschrijving niet verandert. Bij een verkoop valt het toestel nog steeds onder Annex 1. Dit betekent dat u in een Nederland geregistreerd amateurbouwluchtvaartuig kunt verkopen.

Toelating gebruikte amateurbouwluchtvaartuigen

De import van gebruikte toestellen is sinds 1 oktober 2020 niet meer toegestaan. Dit geldt niet voor een toestel dat door de huidige eigenaar (aantoonbaar) is gebouwd. Ook worden toestellen die ambtshalve zijn uitgeschreven in principe weer toegelaten.