Incidenten met gevaarlijke stoffen in de binnenvaart
Bij een incident met gevaarlijke stoffen in de binnenvaart geldt een meldplicht en kan de ILT onderzoek doen.
Meldplicht incidenten gevaarlijke stoffen
Bij een incident met gevaarlijke stoffen is er een meldplicht volgens artikel 47 Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs). De ILT bepaalt na de melding of het transport veilig verder kan.
Onderzoek incidenten gevaarlijke stoffen
De ILT doet onderzoek naar de oorzaken van incidenten met gevaarlijke stoffen, wanneer:
- De gevolgen ernstig zijn of zouden kunnen zijn
- De oorzaken onbekend zijn
- Iets dergelijks ergens anders in de sector nog eens kan gebeuren
- Aanpassing van wetten en regels nodig kan zijn
Bij het onderzoek kan de ILT de politie, havenautoriteiten, omgevingsdiensten, bedrijven en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) betrekken. De OVV kan ook eigen onderzoek doen.
Voorbeeld: van gaslek naar informatieblad
In september 2023 ontsnapte er 440 liter propyleen bij het lossen van een binnenvaartgastanker in de Rotterdamse haven. Er waren geen ernstige gevolgen. Die hadden er wel kunnen zijn: een steekvlam of explosie, verbranding of verstikking van mensen, milieuvervuiling.
De ILT deed onderzoek en betrok hierbij de losser, de vervoerder, de fabrikant van het gebruikte materieel en Platform Zero Incidents (PZI). Alle partijen gingen om tafel. Samen bekeken ze heel open wat er precies was gebeurd en hoe dat voortaan te voorkomen zou zijn.
Wat bleek? Tijdens het lossen werd de noodbreekkoppeling tussen schip en wal geactiveerd. Het waldeel van deze koppeling sloot na de noodstop niet goed af, doordat een spindel was getordeerd. Zo kon het gas vrijkomen. De belangrijkste conclusies waren dat bij periodieke tests van breekkoppelingen niet alleen het breken maar ook het afdichten aan de orde moet komen, en dat de spindel was gemaakt van torsiegevoelig materiaal.
Omdat het risico van herhaling in Nederland groot was, besloot PZI in samenwerking met de ILT een informatieblad over dit incident uit te brengen. Dit moet de sector helpen testprogramma’s aan te passen en spindels te vervangen door exemplaren van minder torsiegevoelig materiaal.