Wijziging statuten
Bij het oprichten van een woningcorporatie worden de statuten vastgesteld. Soms blijkt op een later moment dat de statuten aanpassing(en) nodig hebben. Met dit formulier vraagt u goedkeuring voor een statutenwijziging aan bij de Autoriteit Woningcorporaties (Aw).
Wanneer is goedkeuring vereist?
Als de statuten van de woningcorporatie (officieel: toegelaten instelling) worden gewijzigd. Of als de statuten van een verbonden onderneming van de toegelaten instelling worden gewijzigd.
Uitleg van het proces van aanvraag tot het besluit
U kunt uw aanvraag tot goedkeuring van uw statutenwijziging doen via MijnILT of via het online fomulier Aanvraag goedkeuring statutenwijziging woningcorporatie. Open het aanvraagformulier en vul uw gegevens in.
LET OP: U kunt uw aanvraag uiterlijk tot 1 juni 2025 indienen via e-mail. Daarna neemt de Aw uw aanvraag alleen in behandeling als u 1 van de onderstaande 2 manieren gebruikt.
Hoe behandelt de Aw mijn aanvraag?
Vereiste documenten
Per document staat beschreven aan welke eisen dit moet voldoen. In de linkerkolom staat op welke artikelen die eisen zijn gebaseerd.
Documenten en relevante artikelen | Waar moet het document aan voldoen? |
---|---|
Aanvraag Woningwet artikel 23 |
|
Integrale tekst statuten Woningwet artikel 23 |
|
Let op: Veel woningcorporaties zijn ook een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Om aangemerkt te kunnen worden als een ANBI, zijn aanvullende voorwaarden opgenomen in de fiscale wet- en regelgeving. Zo moet in de statuten van een ANBI staan dat het batig saldo bij een eventuele vereffening ten goede komt aan een ANBI. Dit volgt uit de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake rijksbelastingen 1994, artikel 1a, lid 1, sub h. Houd hier rekening mee bij het indienen van een statutenwijziging. Naast deze bepaling moet volgens de Woningwet ook in de statuten worden opgenomen dat het vermogen na vereffening alleen bestemd blijft voor het behartigen van het belang van de volkshuisvesting.
Bezwaar en beroep
Als u belanghebbende bent kunt u bezwaar maken tegen een besluit van de Aw. Dit kunt u doen door een bezwaarschrift in te dienen. U moet het bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Een ambtelijke hoorcommissie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) behandelt daarna uw bezwaarschrift. Na een (eventuele) hoorzitting neemt de ambtelijke hoorcommissie een beslissing over uw bezwaarschrift. Belanghebbenden die het niet eens zijn met deze beslissing, kunnen in beroep gaan bij de rechtbank.
Stuur het bezwaarschrift naar:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Juridische zaken
Bezwaar en beroep
Postbus 16191
2500 BD Den Haag