Weginspecties taxivervoer

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of taxichauffeurs zich aan de regels houden. Dat gebeurt vooral met weginspecties. Dan controleert de ILT onder andere de Boordcomputer Taxi (BCT). En of de chauffeur een geldige vergunning heeft.

De ILT kijkt vooral of taxichauffeurs zich aan de arbeids- en rusttijden houden. Dat doen ze door de BCT te controleren. Dat gebeurt meestal op de taxistandplaats. Inspecteurs vragen dan of ze even in de taxi mogen. De ILT mag ook een rijdende taxi een stopteken geven.

Waar controleert de ILT op?

Tijdens de weginspecties controleert de ILT:

De ILT controleert ook of de chauffeur:

Boetes

Een inspecteur van de ILT kan een boete geven als de chauffeur zich niet aan de regels houdt. Ook kan de inspecteur een Last onder Dwangsom geven. Dat is een bedrag dat betaald moet worden als bij de volgende controle de fout nog niet is hersteld.

Boetes (en LOD) voor: 

  • Geen geldige vergunning hebben: 
    • € 4.300 en een Last onder Dwangsom (LOD)
  • Geen werkende en goedgekeurde BCT in de taxi:  
    • € 1.800 en een LOD
  • Geen of foute registratie van ritten in de BCT:
    • € 1.800
  • Geen geldige chauffeurskaart: 
    • € 360
  • Niet in gebruik heeft van de chauffeurskaart/rijden op Burgerservicenummer (BSN):
    • € 360 en LOD
  • Geen gekeurde taxameter:
    • € 900
  • Geen goede of niet goed zichtbare taxi-informatiekaart: 
    • € 180

Schorsing chauffeurskaart

De ILT kan besluiten om een chauffeurskaart te schorsen. Dit kan gebeuren wanneer de houder van de chauffeurskaart wordt verdacht of veroordeeld van het plegen van een strafbaar feit. De chauffeurskaart wordt dan geschorst voor een periode van 12 weken.

Een inspectie op de BCT in de praktijk: