Van rijden onder invloed tot geen gebruik autogordel: meerdere overtredingen door vrachtwagens bij controle
Verschillende Nederlandse toezichthouders, waaronder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de politie, hielden donderdag 5 september 2024 samen met de Belgische en Luxemburgse toezichthouders controles in het wegvervoer van goederen. Precies 80 jaar geleden, op 5 september 1944, werd de Benelux-unie opgericht. Dat is de aanleiding voor een gezamenlijke controle in alle drie de landen. In Nederland zijn in totaal 19 vrachtwagens gecontroleerd waarvan de vervoerders voor meerdere overtredingen worden beboet.
De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf, ketenaansprakelijkheid en de aanwezigheid van de verplichte documentatie. De controle in Nederland vond plaats op het terrein van Rijkswaterstaat in Moerdijk.
Nederlandse deelnemers
Aan de Nederlandse controle in Moerdijk namen ook collega’s deel van de politie Transport- en Milieucontrole Landelijke expertise en operaties, politie team verkeer Zeeland/West-Brabant, Koninklijke Marechaussee, Nederlandse Arbeidsinspectie, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en RDW. De Arbeidsinspectie keek gericht naar de naleving van de detacheringsrichtlijn, waarvoor zij toezichthouder is.
Nederlandse controleresultaten
Tijdens de controle is een flink aantal overtredingen geconstateerd. Bij een groot deel van het aantal gecontroleerde vrachtwagens zijn meerdere gebreken vastgesteld. Het is nog niet bekend wat de hoogte van de boetes zal zijn.
- Twee bestuurders zijn aangehouden voor ladingdiefstal. De recherche gaat dit verder onderzoeken.
- Door technische gebreken is er bij drie vrachtwagens een WOK (Wachten op Keuring) status op het kenteken gezet. Daardoor wordt het kenteken ongeldig en moet het voertuig eerst gekeurd worden bij RDW. Na goedkeuring is het kenteken weer geldig.
- De Arbeidsinspectie gaat twee vervoerders nader onderzoeken omdat de bestuurder niet in loondienst was en er geen melding van detachering in Nederland was gedaan.
- Twee transporten worden nader onderzocht in het kader van de milieuwetgeving.
Er is 33 keer een proces-verbaal opgemaakt voor overtredingen:
- Geen richting aangeven (1x)
- Mobiele telefoon vasthouden (1x)
- Geen gebruik van de autogordel (3x)
- Onvoldoende zicht (1x)
- Beschadigde voorruit (2x)
- Rijden onder invloed (1x)
- Beschadigde band of onvoldoende profiel (2x)
- Incorrecte ladingzekering (3x)
- Aslastoverschrijding (1x)
- Vering van het voertuig (1x)
- Overschrijding van de hoogte van het voertuig (2x)
- Gescheurde remschijf of verkeerd afgestelde remmen (2x)
- Gescheurde chassis (3x)
- Ladingzekering (3x)
- Scherp uitstekende delen (2x)
- Geen eurovergunning (2x)
- Valse identiteit opgeven (2x)
- Vals document (1x)
80 jaar Benelux
Op 5 september 1944 richtten de gevluchte regeringen van België, Nederland en Luxemburg de Benelux-unie in Londen op. Door het vormen van een douane-unie konden goederen vrij tussen de Benelux-landen worden vervoerd. Dankzij het Benelux-Verdrag van Luik uit 2014, kunnen inspectiediensten bij controles van goederenvervoer grensoverschrijdend samenwerken. De inspecteurs kunnen zodoende hun kennis van en ervaring met wegcontroles delen en de procedures beter op elkaar afstemmen. De samenwerking brengt meer eenheid in het toezicht op en de handhaving van de Europese wetgeving met betrekking tot het wegvervoer van goederen. Ook draagt deze bij aan een eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, betere arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor chauffeurs en de verkeersveiligheid.