Vereiste documenten lichte gyrokopters
Voor het besturen van een lichte gyrokopter is een vliegbewijs RPL(GC) nodig. Dat is het nationale/recreatieve vliegbrevet voor de categorie gyrokopter met de klasse of type bevoegdverklaring voor de gyrokopter waarmee u vliegt. De eisen voor een RPL(GC) staan in bijlage 2 van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001. Een opleiding voor RPL(GC) volgt u aan een geregistreerde vliegschool (RTF).
Eisen aan een lichte gyrokopter
- Een lichte gyrokopter moet zijn ingeschreven in een luchtvaartuigregister (dat moet blijken uit een Bewijs van Inschrijving). Ook moet het toestel zijn voorzien van een nationaliteits- en inschrijvingskenmerk (zoals PH-XYZ) en zijn voorzien van een Speciaal-Bewijs van luchtwaardigheid (S-BVL). Tenslotte moet er ook een geluidscertificaat aanwezig zijn. Lees meer.
- Het S-BVL is een bewijs van luchtwaardigheid voor luchtvaartuigen die buiten het kader van EU verordening 2018/1139 vallen en ook niet aan de eisen voor luchtwaardigheid volgens het ICAO-verdrag voldoen. Het S-BVL is alleen geldig voor vluchten binnen het vluchtinformatiegebied Amsterdam. Voor vluchten buiten Nederland is het noodzakelijk dat de luchtvaartautoriteit van dat land het Nederlandse S-BVL accepteert of gelijkstelt. Dat kan middels algemene regelgeving of individueel. Een S-BVL vraagt u aan bij het luchtvaartuigregister.
- Het type toestel moet zijn getoetst en toegelaten door de luchtvaartautoriteiten van Duitsland, Tsjechiƫ of Groot Brittanniƫ. Bovendien moet het toestel aan de Duitse geluidseisen voldoen. Een geluidscertificaat vraagt u aan bij het luchtvaartuigregister.
- Het is verplicht om in een lichte gyrokopter op een voor elke inzittende zichtbare plaats duidelijk leesbaar de volgende waarschuwing te hebben:
Waarschuwing voor inzittenden: dit luchtvaartuig is niet gecertificeerd volgens internationale luchtwaardigheidsvoorschriften. Het veiligheidsniveau is niet vastgesteld. - Een verzekering is verplicht voor de aansprakelijkheid tegenover (niet betalende) passagiers. De dekking moet ten minste 100 000 BTR per passagier zijn (bijzondere trekkingsrechten zoals vastgesteld door het Internationaal Monetair Fonds).