Milieuregelgeving luchtvaart

Luchtvaartmaatschappijen moeten zich houden aan de milieuregelgeving uit de Wet luchtvaart en uit onderliggende besluiten en regelingen.

Regels voor luchthavens

Voor luchtvaartmaatschappijen geldt grotendeels dezelfde regelgeving als voor luchthavens.

Overschrijding grenswaarden voorkomen

De grenswaarden in het LVB bepalen binnen welke geluidsruimte normen voor externe veiligheid en normen voor emissies het vliegverkeer op Schiphol moet worden afgehandeld. De op Schiphol opererende luchtvaartmaatschappijen hebben samen met Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een gemeenschappelijke verplichting om overschrijdingen van deze grenswaarden te voorkomen. Deze zorgplicht is geregeld in de Wet luchtvaart en kan ertoe leiden dat de KLM (als belangrijkste gebruiker van de luchthaven Schiphol) samen met Schiphol en LVNL voorzieningen moet treffen om overschrijdingen van grenswaarden te voorkomen. Bij een overschrijding van een grenswaarde kunnen door de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport (IG) maatregelen aan één of meerdere sectorpartijen worden opgelegd. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de overschrijding zich het jaar daarop niet meer voordoet. Indien een maatregel van de IG niet wordt nageleefd kan door of namens de minister van IenW aan de betreffende partij een bestuurlijke boete worden opgelegd. Hierover rapporteert ILT in de halfjaarlijkse handhavingsrapportage Schiphol.

Baan- en luchtruimgebruik

De regels in het LVB bepalen onder meer hoe het baan- en luchtruimgebruik moet plaatsvinden. De regels van het LVB die piloten moeten naleven, gaan over het vliegen binnen luchtverkeerwegen en boven minimale vlieghoogten, over beperkingen ten aanzien van het gebruik van het banenstelsel en over geurhinderbeperkende maatregelen. Van de regels inzake het baan- en luchtruimgebruik mag door piloten alleen worden afgeweken op instructie van LVNL of als dat in het belang van de veiligheid nodig is. Als door de ILT een overtreding van één van de regels is vastgesteld volgt in principe een bestuurlijke boete die door of namens de minister van IenM aan de betreffende luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd. In de meeste gevallen volgt eerst nog een waarschuwingsbrief. Hierover rapporteert ILT in de halfjaarlijkse handhavingsrapportage Schiphol.

Handhavingsrapportage

Over de resultaten van de handhaving doet de ILT 2 keer per jaar verslag aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de vorm van een Handhavingsrapportage Schiphol.