Vereiste documenten
Iedereen die in Nederland als luchtverkeersleider, vluchtinformatieverstrekker of bediener van een luchtvaartstation werkt, moet een bewijs van bevoegdheid hebben. Kiwa Register geeft de bevoegdheid af. Dat doet zij aan aan mensen die de relevante opleiding hebben, een medisch certificaat hebben en aangetoond hebben te beschikken over een uitstekende beheersing van de Engelse taal.
Overzicht vereiste documenten
Bewijs van bevoegdheid
Kiwa Register geeft bewijzen van bevoegdheid af voor:
- Leerling-luchtverkeersleiders, minimumleeftijd 18 jaar.
- Luchtverkeersleiders, minimumleeftijd 21 jaar.
- Vluchtinformatieverstrekkers, minimumleeftijd 18 jaar.
- Luchthaveninformatieverstrekkers, minimumleeftijd 18 jaar.
Medisch certificaat
Luchtverkeersleiders en vluchtinformatieverstrekkers hebben een medisch certificaat nodig. Alleen artsen en geneeskundige centra die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gecertificeerd, mogen medische certificaten afgeven. Lees meer over het certificaat en de keuring.
Taalvaardigheidscertificaat
Voor de afgifte van een bewijs van bevoegdheid tot ATCO, FISO en ASO is ook een taalvaardigheidscertificaat vereist. Het certificaat moet worden afgegeven door een instantie (Language Assessment Body (LAB)) die de ILT heeft goedgekeurd. De ILT toetst of de taalbeoordelingsmethode voldoet aan de regelgeving. Een LAB dat alleen gecertificeerd is voor het afnemen van testen voor vliegers (FCL), mag dus geen beoordeling doen voor ATCO’s, FISO’s en ASO’s. Het LAB heeft hiervoor een aparte goedkeuring nodig.
Verkrijgen vereiste documenten
Een bewijs van bevoegdheid voor luchtverkeersleider, leerling-luchtverkeersleider en vluchtinformatieverstrekker geeft Kiwa Register op aanvraag af aan iedereen die:
- In het bezit is van een geldige medische verklaring van een geautoriseerde keuringsinstantie.
- In het bezit is van een taalvaardigheidscertificaat.
- Voldoet aan de gestelde eisen voor kennis, bedrevenheid en ervaring. De invulling van de eisen op het gebied van kennis en bedrevenheid zijn onderdeel van de certificering van de voortgezette training. De minimaal benodigde ervaringsuren staan in de regeling Certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingsplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking.
Tijdelijke toestemming
Bij de aanvraag van een bewijs van bevoegdheid kunt u het formulier Declaration for temporary permission to act as student air traffic controler meesturen. Hiermee verklaart de examinator dat de leerling luchtverkeersleider aan de wettelijke eisen voldoen om de functie uit te voeren. Met deze verklaring mag de luchtverkeersleider in afwachting van de administratieve afhandeling van de aanvraag bij Kiwa Register, zijn werk als verkeersleider uitoefenen.
Voor leerling bedieners van luchtvaartstations en vluchtinformatieverstrekkers is het formulier Declaration for temporary permission to act as flight information service officer or aeronautical station operator beschikbaar.
Wanneer u het formulier niet meestuurt bij de aanvraag, mag de luchtverkeersleider, FISO of ASO pas aan het werk na ontvangst van het bewijs van bevoegdheid.
Behouden van de bevoegdheid
Het bewijs van bevoegdheid geldt voor onbepaalde tijd. Dit geldt uiteraard niet voor het bewijs van bevoegdheid voor leerling-luchtverkeersleiders. Via de opvolgtrainingen (theorie en praktijk) houdt een verkeersleider zijn bekwaamheid in stand.
Overdracht luchtvaarttaken van Kiwa aan de ILT
Kiwa en de ILT hebben gezamenlijk besloten om de luchtvaarttaken die de Kiwa nu uitvoert, over te dragen aan de ILT. Kiwa en de ILT streven er naar dat de uitvoering van certificerende werkzaamheden voor de luchtvaart op 1 juni 2025 overgaat naar de ILT. Op korte termijn verandert er nog niets voor aanvragers en houders van brevetten en bevoegdheden. Zodra dat wel het geval is, informeert de ILT hen tijdig.