Wet- en regelgeving EASA luchthavens
De luchthavens die onder EU verordening 2018/1139 vallen, moeten zijn ingericht en uitgerust volgens EU-verordening 139/2014. Dit bevordert het veilig gebruik van de luchthaven. In de ‘Certification Specifications and Guidance Material for Aerodromes Design CS-ADR-DSN‘ staat aan welke eisen de verschillende (infrastructurele) onderdelen van een luchthaven moet voldoen.
Dit zijn onder andere:
- Inrichting van start- en landingsbanen inclusief draagkrachtberekening en stroefheidscriteria.
- Obstakel beperkende vlakken.
- Visuele hulpmiddelen, zowel verlichting en markering als bebording.
- Reddings- en brandbestrijdingsmiddelen.
Afwijkingen EU regelgeving
Het is onder bijzondere omstandigheden mogelijk om van de EU regelgeving af te wijken door middel van het afwijkingsinstrument Special Condition (SC) of Equivalent Level of Safety (ELoS). De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verleent slechts goedkeuring als de luchthaven zich echt niet aan de regels kan houden en de veiligheid van de luchthaven en van het luchthavenluchtverkeer niet in gevaar komen.
Een verzoek om in te stemmen met een afwijking, moet zijn onderbouwd met een risicoanalyse en compenserende maatregelen. Financiën zijn geen reden om niet aan de voorschriften te voldoen.
Afwijkingen die al bestonden op de luchthavens voor het van kracht worden van EU verordening 139/2014 en niet als ELoS of SC geclassificeerd kunnen worden, moeten als afwijkingen zijn opgenomen in de ‘Deviation and Acceptance and Action Document’ (DAAD). Dit is een lijst als onderdeel van het certificaat. Deze afwijkingen kunnen tot uiterlijk 31 december 2024 als DAAD geclassificeerd worden. Afwijkingen van de normering na invoering van de EU-verordening kunnen niet op deze manier geclassificeerd worden.