Onderhoudstechnici luchtvaartuigen

Voor de luchtwaardigheid van luchtvaartuigen is goed en veilig onderhoud erg belangrijk. Daarom mag het onderhoud alleen uitgevoerd worden door of onder toezicht van technici die de bevoegdheid in de vorm van een Aircraft Maintenance Licence (AML) hebben. Hiervoor moet de onderhoudstechnicus voldoen aan Europese wetgeving (EASA Part-66). Kiwa Register geeft de bevoegdheid af. 

Read this page in English

Opleidingen

De basisopleiding tot onderhoudstechnicus is er op verschillende niveaus. Voor een categorie A bevoegdheid ligt het accent van de opleiding op de praktische vaardigheid. Voor de categorie B bevoegdheid ligt het accent van de opleiding tevens op de technische en theoretische kennis. 

De opleiding kan op meerdere manieren gevolgd worden:

  1. Een opleiding, inclusief examens bij een daartoe erkende opleidingsinstelling volgens Part-147;
  2. Zelfstudie en het afleggen van de benodigde examens bij een daartoe erkende opleidingsinstelling volgens Part-147;
  3. Het volgen van een niet-erkende technische opleiding en het afleggen van de benodigde examens bij een daartoe erkende opleidingsinstelling volgens Part-147.

Na het volgen van de opleiding en/of het afleggen van de vereiste examens moet er een aantal jaren relevante werkervaring worden opgedaan alvorens iemand in aanmerking komt voor afgifte van een AML. De minimumduur van deze werkervaring is afhankelijk van het soort opleiding en is omschreven in Part-66.

Part-147 opleidingen voor onderhoudstechnici

Met een erkende opleiding volgens Part-147 leert iemand zowel de theorie als praktijk. Een technicus doet de theoretische basiskennis op die nodig is. Daarnaast traint iemand de basisvaardigheden en onderhoudspraktijk voor de vereiste praktische vaardigheden. Onderdeel van de opleiding zijn de Part-66 theorie examens en toetsen van de praktische vaardigheden.

De opleiding tot onderhoudstechnicus kan ook bij een niet-erkende opleidingsinstelling worden gevolgd. Niet-erkende instellingen beperken zich soms tot het trainen van de benodigde theoretische basiskennis. Deze instellingen mogen geen Part-66 examens afnemen. Examens moeten altijd worden afgenomen door een daartoe erkende instelling volgens Part-147.

Een niet-erkende opleiding kan aangemerkt worden als ‘relevante technische opleiding’. Een dergelijke opleiding geeft recht op een reductie in de vereiste relevante werkervaring voor afgifte van een AML. In Nederland zijn een aantal (MBO) opleidingen aangemerkt als relevante technische opleiding. Neem contact op met de ILT als u wilt weten of een specifieke opleiding hiervoor in aanmerking komt.

Iemand met een opleiding die niet volgens de Part-66-normen is getoetst, kan alleen werken als monteur onder supervisie van Part-66 gekwalificeerde onderhoudstechnici.

Type ratings op het AML

Na het behalen van het basis AML kan deze worden uitgebreid met zogenaamde typebevoegdverklaringen of ‘type ratings’. Een dergelijke type opleiding voor een specifiek type luchtvaartuig moet worden gevolgd bij een daartoe erkende Part-147 opleidingsinstelling. Deze type opleiding omvat doorgaans een theorie opleiding en een praktijkopleiding. Voor het eerste type in een AML categorie moet ook de On-the-Job Training (OJT) worden voltooid bij een daartoe erkend onderhoudsbedrijf. Meer informatie over type opleidingen vindt u op de pagina Type opleidingen.

Geldigheid van certificaten voor basiskennis

De Part-147-certificaten voor de basisopleiding of de afgelegde module examens (“Certificates of Recognition”) hebben een geldigheid van 10 jaar. Certificaten die zijn afgegeven vóórdat Verordening (EU) No 1149/2011 (tot en met 31 juli 2012) in werking trad, zijn geldig tot 10 jaar nadat deze Verordening van toepassing werd. Deze certificaten zijn dus geldig tot en met 31 juli 2022.

Verlengen van de geldigheid

Na het verstrijken van de periode van 10 jaar kunt u een verzoek tot verlenging van de geldigheid indienen. Deze zogenaamde vrijstellingsbeschikking kunt u aanvragen met het formulier Aanvraag vrijstellingsbeschikking Part-66 modules. De ILT zal dan per module bekijken of de basiskennisvereisten tijdens het afronden van de opleiding of het afleggen van het examen nog steeds overeenkomen met de huidige vereisten uit Part-66. Bij een positief besluit zal de ILT een volledige of gedeeltelijke vrijstelling verlenen door middel van een beschikking.

Overdracht luchtvaarttaken van Kiwa aan de ILT

Kiwa en de ILT hebben gezamenlijk besloten om de luchtvaarttaken die de Kiwa nu uitvoert, over te dragen aan de ILT. Kiwa en de ILT streven er naar dat de uitvoering van certificerende werkzaamheden voor de luchtvaart op 1 juni 2025 overgaat naar de ILT. Op korte termijn verandert er nog niets voor aanvragers en houders van brevetten en bevoegdheden. Zodra dat wel het geval is, informeert de ILT hen tijdig.