DTO Nieuwsbrief - 2022-01
Nieuwsbrief | 14-02-2022
In deze nieuwsbrief voor Declared Training Organisations (DTO’s) leest u meer over:
Hoe weet u als DTO of u aan alle wet- en regelgeving voldoet? Tijdens audits en inspecties blijkt dat sommige DTO’s deze vraag lastig kunnen beantwoorden. Om te voldoen aan wet- en regelgeving is inzicht nodig in welke wetgeving relevant is en inzicht in welke wijzigingen er in weten regelgeving zijn. Om u hierin te helpen heeft ILT het document “Voldoen aan wet- en regelgeving” opgesteld. Dit document beschrijft waar u de relevante wetgeving kunt vinden en hoe u op de hoogte blijft van updates in wet- en regelgeving. Ook is beschreven hoe u kunt borgen dat u conform wet- en regelgeving werkt en hoe u dit kunt verantwoorden. U treft het document aan in de bijlage.
In de DTO-nieuwsbrief 2021-3 was het onderwerp solo vliegen na het examen opgenomen. De weergegeven tekst was echter niet juist. Hieronder treft u de juiste, gerectificeerde tekst aan:
ILT krijgt regelmatig de vraag of een kandidaat nadat hij of zij het PPL, BPL, SPL of LAPL examen heeft gehaald en het brevet heeft aangevraagd (bij Kiwa of ILT) solo mag vliegen terwijl het brevet nog niet is ontvangen. De kandidaat heeft het brevet nog niet ontvangen. Hierdoor mag hij of zij nog niet solo vliegen zonder aanvullende voorwaarden.
Om de vliegvaardigheden wél te kunnen onderhouden kan de kandidaat:
- vliegen onder begeleiding van een instructeur (dual flight). Deze uren worden als “dual” geschreven, of
- vliegen onder een soloverklaring uitgegeven door een instructeur verbonden aan de ATO of DTO die de kandidaat heeft voorgedragen voor het examen. De betreffende ATO of DTO is in voorkomend geval verantwoordelijk voor de vliegvaardigheid van de kandidaat aan wie deze solo verklaring wordt verstrekt. Het is niet toegestaan passagiers mee te nemen tijdens deze vlucht. (Basis: in Europese en nationale wet- en regelgeving zijn geen eisen gevonden die het autoriseren voor een solovlucht door een instructeur verbonden aan de ATO of DTO beperken tot een opleiding voorafgaand aan het examen; zie ook bepalingen in FCL.020, BFCL.125, SFCL.125 en het “Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart” artikel 11 lid k.)
Het is niet mogelijk het ILT-formulier ILT.240.08 (“Declaration for temporary permission to act as pilot with a rating or certificate”) te gebruiken waarin een examinator de kandidaat autoriseert om de bevoegdheid uit te voeren gedurende een periode van acht weken na het examen terwijl de kandidaat in afwachting is van het gewijzigde brevetdocument. Dit formulier kan namelijk niet worden gebruikt omdat dit niet van toepassing is voor een eerste uitgifte van het brevetdocument. Dit is ook op het formulier vermeld (basis: ARA.FCL.215 (d)). Zodra de kandidaat het brevet heeft ontvangen mag hij of zij de brevet bevoegdheden uitvoeren.
Op 11 maart 2022 is een Emergency Airworthiness Directive gepubliceerd voor SF 25 powered sailplanes. Mogelijk is deze van toepassing op de vliegtuigen die uw DTO gebruikt. U vindt de AD hier: EASA Safety Publications Tool (europa.eu).
DTO’s zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van AD’s en SIB’s. Hoe u deze ontvangt, leest u in het voorgaande stukje ‘Voldoen aan wet- en regelgeving’. Bij audits en inspecties blijkt dat nog niet alle DTO’s hiermee bekend zijn. Daarom is de vermelding van de AD - bij uitzondering - in deze nieuwsbrief opgenomen.
Ieder jaar stelt een DTO een jaarrapport op. De DTO stelt het rapport op over het voorgaande kalenderjaar en stuurt deze in het eerste kwartaal van het jaar naar de ILT, tenzij anders is afgesproken met de DTO inspecteur.
Heeft u het jaarrapport nog niet aangeleverd? Vriendelijk verzoek om dit alsnog te doen via dit online meldformulier. In dit online meldformulier kunt u ook het sjabloon voor het jaarrapport downloaden. We herinneren u er aan het jaarrapport online aan te leveren.
Hierbij willen wij u er aan herinneren dat het voor commerciële DTO’s verplicht is om het beheer van haar luchtvaartuigen door een CAMO of CAO te laten uitvoeren en het onderhoud door een Part-145 of CAO.
Tijdens de corona periode zijn de zweefvliegbrevetten (SPL) elektronisch door ILT verstrekt. Per 15 maart 2022 verstrekt de ILT weer het originele SPL (fysiek document). Alle SPL documenten die elektronisch zijn verspreid worden hierbij alsnog fysiek verstrekt.
“Beste vertegenwoordigers en HT’s,
Bij deze kondig ik mijn vertrek aan als DTO-inspecteur in verband met mijn pensionering per 22 juni 2022. Vooruitlopend ga ik vanaf 6 april 2022 met verlof. Ik heb in totaal ruim 40 jaar bij de RLD en haar opvolgers gewerkt in diverse functies. Geluidszaken (later Milieuzaken), Examens en Brevetten, Strategie en Bestuur, Coördinatie en Strategie, Projectleider Unicef flyer, ABL, Adviseur Meld- en Informatiecentrum, Inspecteur Vliegtuigbemanningen en vliegopleidingen met als zwaartepunt DTO’s.
Nu is het tijd op het stokje over te dragen aan de andere DTO-collega’s. Ik blijf actief in de General Aviation als vlieger en als sleepvlieger en zal mijn werkzaamheden in de luchtvaart voortzetten maar dan in een andere vorm. Ik wil u allen bedanken voor de prettige samenwerking en ga er van uit dat u met mijn collega’s goede resultaten kunt bereiken.
Met vriendelijke groet,
Bob Fischer”
Onlangs is er een bijna-botsing geweest tussen een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig in het circuit van een zweefvliegterrein. Het (mogelijk onbewust) overvliegen van zweefvliegterreinen kent grote risico’s en komt regelmatig voor. Vandaar dat het onderstaande bericht via de KNVvL en AOPA is verspreid. Daarnaast willen we DTO’s (met name voor gemotoriseerde luchtvaart) vragen om nadrukkelijk aandacht te vragen voor dit onderwerp. Wat kunt u zoal doen?
- In de opleiding cursisten bewust te maken van zweefvlieg- en delta/schermvlieglocaties en hoe deze op de kaart te herkennen zijn;
- Bij trainingsvluchten met brevethouders toetsen of de vluchtvoorbereiding toereikend is;
- Eventuele huurders van vliegtuigen bewust maken van een goede vluchtvoorbereiding en attenderen op dit bericht.
Bijna-botsing tussen zweefvliegtuig en een motorvliegtuig
In het weekend van 5 en 6 maart jl. is er een bijna-botsing geweest tussen een motorvliegtuig en een zweefvliegtuig in het circuit van een zweefvliegterrein. Dit blijkt uit een melding bij het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van ILT. Een goede vluchtvoorbereiding is essentieel om dit soort (bijna)-botsingen te voorkomen. Wij vragen graag daarom uw aandacht voor dit onderwerp.
Over een zweefvliegterrein vliegen is risicovol
Het overvliegen van zweefvliegterreinen door motorvliegtuigen is risicovol. Zo is er een vergroot risico op (bijna) botsingen vanwege de intensieve vliegactiviteiten rond het zweefvliegterrein. Ook speelt mee dat zweefvliegtuigen tijdens de start heel snel hoogte winnen. Binnen een minuut bereiken zij vaak een hoogte 1.500 voet of meer. Daarnaast bestaat bovendien de kans dat een motorvliegtuig tegen een lierkabel vliegt. De lierkabel hangt gedurende de start onder het zweefvliegtuig en is nauwelijks zichtbaar.
Verkleinen risico’s
Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat werkt momenteel aan maatregelen om de risico’s van het (mogelijk onbewust) overvliegen van zweefvliegterreinen te verkleinen. De ILT neemt, waar mogelijk, contact op met piloten die dit soort bijna-ongevallen meemaken om uit te zoeken hoe de situatie heeft kunnen ontstaan. Dit om herhaling te voorkomen.
Wat kunt u als piloot doen om (bijna-)ongevallen te voorkomen?
U kunt uw vlucht goed voorbereiden. Waar moet u op letten en wat moet u doen?
- Controleer op de VFR kaart waar vliegactiviteiten plaatsvinden. Zweefvliegvelden zijn met een G aangeven, delta/schermvliegvelden met een S. Let op, deze activiteiten kunnen zowel op velden met gemotoriseerd verkeer en op militaire bases plaatsvinden als daarbuiten;
- Raadpleeg Notam's;
- Raadpleeg het AIP waar andere vliegactiviteiten zijn (ENR 5.5 AERIAL SPORTING AND RECREATIONAL ACTIVITIES);
- Houd voldoende horizontale en verticale afstand ten opzichte van (zweefvlieg)velden. Vliegtuigen kunnen worden opgelierd tot een hoogte van 1.500 tot 2.500 voet. Deze hoogtes staan per veld in de AIP ENR 5.5. Houd in horizontale afstand rekening met circuits rond zweefvliegterreinen.
Mocht u in een gevaarlijke situatie komen, meldt dit dan naderhand a.u.b. bij het Analysebureau luchtvaartvoorvallen: Voorvallen luchtvaart | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) (ilent.nl). ILT gebruikt deze gegevens om situaties te analyseren. Op basis van dit soort gegevens kunnen we samen werken aan een veilige luchtvaartsector.
ABL - Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen
AD - Airworthiness Directive
AIP - Aeronautical Information Publication
AOPA - Aircraft Owners and Pilots Association
ATO - Approved Training Organisation
BPL - Balloon Pilot Licence
CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation
CAO - Combined Airworthiness Organisation
DTO - Declared Training Organisation
ENR - En Route
EU - Europa
HT - Head of Training
ILT - Inspectie Leefomgeving en Transport – Luchtvaart
KNVvL - Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart
LAPL - Light Aircraft Pilot Licence
PPL - Private Pilot Licence
RLD - Rijks Luchtvaart Dienst
SIB - Safety Information Bulletin
SPL - Sailplane Pilot Licen
VFR - Visual Flight Rules