Toelichting commerciële vliegscholen (ATO en DTO) en onderhoud aan de luchtvaartuigen
Commerciële vliegopleidingsorganisaties (aangemerkt als ATO of DTO) hebben diverse verplichtingen voor wat betreft erkenning, contracten met (Part) CAMO of CAO-organisaties, onderhoud en huur van luchtvaartuigen, en gebruik van een technisch logboek.
De informatie op deze pagina is relevant voor vliegopleidingsorganisaties die zijn aangemerkt als commerciële Approved Training Organisation (ATO) of commerciële Declared Training Organisation (DTO). Deze vliegopleidingsactiviteiten vallen daarmee onder de definitie van ‘commerciële vluchtuitvoering’ volgens Regulation (EU) 2018/1139 artikel 3(24). De ILT toetst welke rechtspersoon de ATO of DTO heeft bij de Kamer van Koophandel.
Rechtsvormen ATO's en DTO's
Commerciële ATO’s/DTO’s hebben één van de volgende rechtsvormen:
- eenmanszaak
- besloten vennootschap (bv)
- naamloze vennootschap (nv)
- vennootschap onder firma (vof)
- maatschap
- commanditaire vennootschap (cv)
Niet-commerciële ATO’s/DTO’s hebben één van de volgende rechtsvormen:
- vereniging
- coöperatie
- stichting
Bij rechtsvormen als ‘vereniging’ of ‘coöperatie’ hebben de leden inspraak via stemrecht. Stichtingen zijn niet toegankelijk voor iedereen.
Erkenning commerciële ATO/DTO of contract met Part CAMO/Part CAO-organisatie
Een commerciële ATO of DTO moet:
- op gepaste wijze zijn erkend in overeenstemming met Part-CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation) of Part CAO (Combined Airworthiness Organisation) voor het management van de permanente luchtwaardigheid van het luchtvaartuig dat hij gebruikt, of
- met een Part CAMO- of Part CAO-organisatie een contract afsluiten.
Dit behoort te gebeuren volgens:
- verordening (EU) 1321/2014 Annex I (Part-M) artikel M.A.201(f) of M.A.201(h) of
- verordening (EU) 1321/2014 Annex Vb (Part-ML) artikel ML.A.201(e)
De Part CAMO of Part CAO-organisatie moet voor het onderhoud op gepaste wijze zijn
erkend in overeenstemming met Part-145 of Part CAO, of met dergelijke organisaties een contract afsluiten.
Vereisten contract met CAMO of CAO
Is de commerciële ATO of DTO niet als CAMO of CAO erkend, dan moet deze ATO of DTO een contract opstellen met een CAMO of CAO.
Het contract moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
- Het contract voldoet aan de eisen van Part-ML Aanhangsel I of Part-M Aanhangsel I, ‘Continuing airworthiness management contract’. Waar nodig moet in de uitwerking rekening gehouden worden met de vereisten van Part ML of Part M.
- De verplichtingen van de ondertekenaars met betrekking tot de permanente luchtwaardigheid van het luchtvaartuig worden vastgelegd.
- Zo nodig wordt de duur van het contract vastgelegd.
- Het contract voldoet aan de algemene eisen voor een rechtsgeldige overeenkomst.
- Het contract wordt ondertekend en gedateerd door de commerciële AT/DTO en de CAMO of CAO.
Wijzigingen op de overeenkomst en eventuele appendices moeten met issue, revisie-aanduiding en paginanummering beheerd worden.
Afspraken bij huur van het luchtvaartuig
Huurt de commerciële operator een luchtvaartuig van de eigenaar? Dan maakt de operator voor de periode van de huur afspraken met de verhuurder over:
- het beheer van het luchtvaartuig door een CAMO of CAO;
- de uitvoering van het onderhoud door een erkend bedrijf.
Onderhoud door erkende onderhoudsbedrijven
Het onderhoud aan de luchtvaartuigen van commerciële ATO’s/DTO’s worden uitgevoerd door Part-145 of Part CAO erkende organisaties.
Meerdere gebruikers van het luchtvaartuig tijdens huur
Huurt de commerciële ATO/DTO het luchtvaartuig en zijn er tijdens deze huurperiode ook andere gebruikers van het luchtvaartuig? Dan moet zeker gesteld worden dat de andere gebruikers van het luchtvaartuig op de hoogte zijn van het contract. Dat waarborgt dat er een zogenaamde gecontroleerde omgeving blijft bestaan voor het beheer van de permanente luchtwaardigheid volgens Part ML.A.901(c) of Part-M artikel M.A.901(b).
Gebruik van Aircraft Technical Log
Heeft een commerciële ATO/DTO een contract afgesloten met een Part CAMO erkende organisatie voor het management van de permanente luchtwaardigheid, dan is de ATO/DTO verplicht om een Aircraft Technical Log (ATL) systeem te gebruiken. De eisen waaraan het ATL moet voldoen staan in artikel M.A.306.
Is er geen contract afgesloten voor het management van de permanente luchtwaardigheid met een erkende Part CAO organisatie, dan is het gebruik van een ATL-systeem niet verplicht.