Passagiersrechten bus

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet er in Nederland op toe dat busondernemingen zich houden aan de regels van de Europese Unie (EU) op het gebied van passagiersrechten. De regels vindt u terug in de Verordening (EU) Nr. 181/2011. Op deze pagina leest u waar u een klacht kunt indienen als u denkt dat uw rechten zijn geschonden.

Read this page in English

Klachten over naleving passagiersrechten

Heeft u een klacht of denkt u dat uw rechten geschonden zijn? Dien binnen 3 maanden na de reisdatum uw klacht of claim in bij de busonderneming. De busonderneming moet binnen 1 maand op uw klacht reageren. De vervoerder moet de klacht binnen 3 maanden na ontvangst definitief beantwoorden.

Als u er niet uitkomt met de busonderneming, kunt u de klacht voorleggen aan de geschillencommissie waarbij de busonderneming is aangesloten. Als u niet tevreden bent met het oordeel van die geschillencommissie, kunt u dit melden bij de ILT.

Dit doet u via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten busvervoer. De ILT kan busondernemingen die de verordening overtreden een sanctie opleggen.

Vragen over passagiersrechten

Heeft u geen klacht, maar een vraag over uw passagiersrechten? Neem dan contact op met de ILT via het vragenformulier of telefonisch via 0800 - 489 00 00.

Heeft u een pakketreis geboekt?

Een pakketreis is een combinatie van ten minste 2 verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie. Gaat uw klacht over een geannuleerde pakketreis? En is de reden dat deze geannuleerd wordt niet de annulering van de autobus- of touringcardienst? Neem dan contact op met ConsuWijzer, van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Overzicht klachten

De ILT publiceert iedere 2 jaar cijfers over de klachten van passagiers, sancties die zijn opgelegd en eventuele andere maatregelen die ter uitvoering van de verordening zijn genomen.
 

Overzicht klachten busvervoer
Jaar Aantal * Reden Sancties *
2019 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2020 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2021 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2022 1 Annulering Niet van toepassing


* De melders van de klachten in 2019 zijn terug verwezen naar de busonderneming, de klachten zijn met de busonderneming afgehandeld. In 2020 hebben er in verband met COVID-19 geen tot nauwelijks busreizen plaatsgevonden. De klacht die in 2022 is binnengekomen betreft een Italiaanse busmaatschappij. Deze klacht is opgepakt door de Italiaanse toezichthouder.