Passagiersrechten bus
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet er in Nederland op toe dat busondernemingen zich houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten. Waar u een klacht indient als u denkt dat uw rechten zijn geschonden, vindt u op deze pagina. De regels vindt u terug in de Verordening (EU) Nr. 181/2011.
Klachten over naleving passagiersrechten
Heeft u een klacht of denkt u dat uw rechten geschonden zijn? Dien binnen 3 maanden na de reisdatum uw klacht of claim in bij de busonderneming. De busonderneming moet binnen 1 maand op uw klacht reageren. De vervoerder moet de klacht binnen 3 maanden na ontvangst definitief beantwoorden.
Als u er niet uitkomt met de busonderneming, kunt u de klacht voorleggen aan de geschillencommissie waarbij de busonderneming is aangesloten. Als u met het oordeel van die geschillencommissie geen genoegen neemt, kunt u dit melden bij de ILT.
Dit doet u via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten busvervoer. De ILT kan busondernemingen die de verordening overtreden een sanctie opleggen.
Vragen over passagiersrechten
Heeft u geen klacht, maar een vraag over uw passagiersrechten? Neem dan contact op met de ILT via het vragenformulier of telefonisch via 0800 - 489 00 00.
Heeft u een pakketreis geboekt?
Heeft uw klacht betrekking op een geannuleerde pakketreis? Dit is een combinatie van ten minste 2 verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie. En is de reden van annulering anders dan de annulering van de autobus- of touringcardienst? Neem dan contact op met ConsuWijzer, van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Overzicht klachten
De ILT publiceert iedere 2 jaar cijfers over de klachten van passagiers, sancties die zijn opgelegd en eventuele andere maatregelen die ter uitvoering van de verordening zijn genomen.
Jaar | Aantal * | Reden | Sancties * |
---|---|---|---|
2019 | 0 | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
2020 | 0 | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
2021 | 0 | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
2022 | 1 | Annulering | Niet van toepassing |
* De melders van de klachten in 2019 zijn terug verwezen naar de busonderneming, de klachten zijn met de busonderneming afgehandeld. In 2020 hebben er in verband met COVID-19 geen tot nauwelijks busreizen plaatsgevonden. De klacht die in 2022 is binnengekomen betreft een Italiaanse busmaatschappij. Deze klacht is opgepakt door de Italiaanse toezichthouder.