Passagiersrechten bus

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet er in Nederland op toe dat busondernemingen zich houden aan de Europese regels op het gebied van passagiersrechten. Waar u een klacht indient als u denkt dat uw rechten zijn geschonden, vindt u op deze pagina. De regels vindt u terug in de Verordening (EU) Nr. 181/2011.

Klachten over naleving passagiersrechten

Heeft u een klacht of denkt u dat uw rechten geschonden zijn? Dien binnen 3 maanden na de reisdatum uw klacht of claim in bij de busonderneming. De busonderneming moet binnen 1 maand op uw klacht reageren. De vervoerder moet de klacht binnen 3 maanden na ontvangst definitief beantwoorden.

Als u er niet uitkomt met de busonderneming, kunt u de klacht voorleggen aan de geschillencommissie waarbij de busonderneming is aangesloten. Als u met het oordeel van die geschillencommissie geen genoegen neemt, kunt u dit melden bij de ILT.

Dit doet u via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten busvervoer. De ILT kan busondernemingen die de verordening overtreden een sanctie opleggen.

Vragen over passagiersrechten

Heeft u geen klacht, maar een vraag over uw passagiersrechten? Neem dan contact op met de ILT via het vragenformulier of telefonisch via 0800 - 489 00 00.

Heeft u een pakketreis geboekt?

Heeft uw klacht betrekking op een geannuleerde pakketreis? Dit is een combinatie van ten minste 2 verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie. En is de reden van annulering anders dan de annulering van de autobus- of touringcardienst? Neem dan contact op met ConsuWijzer, van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Overzicht klachten

De ILT publiceert iedere 2 jaar cijfers over de klachten van passagiers, sancties die zijn opgelegd en eventuele andere maatregelen die ter uitvoering van de verordening zijn genomen.
 

Overzicht klachten
Jaar Aantal * Reden Sancties *
2019 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2020 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2021 0 Niet van toepassing Niet van toepassing
2022 1 Annulering Niet van toepassing


* De melders van de klachten in 2019 zijn terug verwezen naar de busonderneming, de klachten zijn met de busonderneming afgehandeld. In 2020 hebben er in verband met COVID-19 geen tot nauwelijks busreizen plaatsgevonden. De klacht die in 2022 is binnengekomen betreft een Italiaanse busmaatschappij. Deze klacht is opgepakt door de Italiaanse toezichthouder.