Rechten van passagiers bij vervoer over water

Maakt u als passagier gebruik van vervoer over water, zoals een rondvaartboot, veerdienst of cruiseschip? En gaat het vervoer niet door of is het vertraagd? Dan moet de vervoerder een deel van de prijs van uw vervoersbewijs terugbetalen. Dit geldt voor passagiersvervoer over water in heel de Europese Unie (EU).

Geen vergoeding bij gevaarlijke omstandigheden

U krijgt geen vergoeding als de annulering of de vertraging veroorzaakt is door weersomstandigheden die het gevaarlijk maken om te varen. Of door andere ongewone omstandigheden die de vervoerder niet kon voorkomen door maatregelen te nemen.

Heeft u een klacht over de vervoerder?

Wil de vervoerder geen vergoeding geven? Neem eerst contact op met de vervoerder. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door een rederij of agent? Neem dan bij voorkeur contact op met de toezichthouder in de EU-lidstaat waar de vertrekhaven ligt. Voor passagiersdiensten vanuit een land buiten de EU moet de klacht worden ingediend in het land van aankomst.

In Nederland is de toezichthouder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) . Gebruik het formulier Melding overige onderwerpen.

Europese app Reizigersrechten

Met de app Reizigersrechten van de EU ziet u snel wat uw rechten als passagier zijn. De app geeft informatie voor passagiers van schepen, vliegtuigen, treinen, bussen en touringcars. De app is er in 25 talen.

Regels voor passagiersrechten

De passagiersrechten water staan in een Europese verordening. Er is een samenvatting.