ILT en Kiwa tekenen contract over luchtvaarttaken
Op 18 december 2024 bereikten de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Kiwa N.V. (Kiwa) overeenstemming over de overdracht van werkzaamheden rond het certificeren van piloten, luchtverkeersdienstverleners en onderhoudstechnici. Deze luchtvaarttaken, die Kiwa nu namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat uitvoert, worden naar verwachting per 1 juni 2025 overgedragen aan de ILT.
Stefanie Spekreijse, directeur Omgeving, Dienstverlening en Vergunningverlening bij de ILT: “Bij de overdracht van taken staat de luchtvaartveiligheid voorop. Zowel Kiwa als de ILT spannen zich gezamenlijk in om de continuïteit van een goede uitvoering van de uitgifte van brevetten en bevoegdheden en gerelateerde werkzaamheden te waarborgen in de periode tot de overdracht en daarna. Op korte termijn verandert er nog niets voor aanvragers en houders van brevetten en bevoegdheden. Uiteraard worden zij tijdig geïnformeerd, zodra dit wel het geval is.”
Jan Pieter Bijkerk, country manager Kiwa Nederland: “Wij blijven ons samen met de ILT inzetten om de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Kiwa hecht grote waarde aan de belangen van de medewerkers die betrokken zijn bij onze luchtvaarttaken. Wij zijn dan ook tevreden dat de ILT deze collega’s met open armen verwelkomt. Hierbij betrekken wij onze ondernemingsraad om de belangen van onze medewerkers optimaal te behartigen.”
Overdracht luchtvaarttaken
Afgelopen juli tekenden beide organisaties een intentieverklaring voor de overdracht van de luchtvaarttaken. Kiwa en de ILT zijn over de personele, financiële en praktische aspecten van de overdracht tot een akkoord gekomen. Het streven is dat de uitvoering van de certificerende werkzaamheden voor piloten, luchtverkeersdienstverleners en onderhoudstechnici per 1 juni 2025 overgaat van Kiwa naar de ILT. Dit betekent dat Kiwa deze taken niet meer uitvoert en dat de ILT vanaf dat moment het aan Kiwa verleende luchtvaartmandaat intrekt.
Bundeling luchtvaarttaken
De uitbesteding van luchtvaarttaken in het verleden heeft geleid tot een versnippering van verantwoordelijkheden. Dit kan risico’s met zich meebrengen voor een juiste uitvoering van taken en adequaat toezicht daarop. EASA, de Europese toezichthouder op het gebied van de luchtvaart, was kritisch op het door Nederland vormgegeven stelsel en de verantwoordelijkheidsverdeling daarin. Door de overdracht worden de luchtvaarttaken weer bij de ILT gebundeld. Deze ontwikkeling past bij de door de ILT ingezette versterking van haar taken als luchtvaartautoriteit. De ILT werkt met vergunningverlening, toezicht en handhaving aan (het waarborgen van) de veiligheid in het transport.