Wet- en regelgeving voor piloten
Op deze pagina vindt u informatie over de wet- en regelgeving voor piloten. EASA zorgt voor de wetgeving in de Europese landen. In de nationale regelgeving en Aircrew EU Verordening 1178/2011 staat de wet-en regelgeving voor piloten. Bent u piloot in militaire dienst? Dan vindt u hier ook informatie over het omzetten van uw militaire brevet naar een EU-brevet.
Uitzonderingen op de regelgeving
In een aantal bijzondere situaties mag u afwijken van de regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verleent dan ontheffingen. U kunt schriftelijk verzoek voor ontheffing indienen bij de ILT.
Militair bewijs van bevoegdheid omzetten naar een EU-brevet
Heeft u uw bewijs van bevoegdheid gekregen toen u in militaire dienst zat? U mag volgens Europese regelgeving uw brevet omzetten naar een EU-brevet. De vrijstellingen voor eisen van Part FCL worden verleend volgens een vrijstellingsverslag dat door de lidstaat, in overleg met het Agentschap is opgesteld (artikel 10 van EU 1178/2011). Er zijn 3 vrijstellingsverslagen voor de categorieën jacht-, transport- en helikoptervliegers opgesteld door CLSK (Ministerie van Defensie) in overleg met de ILT en EASA. Zie ook de 3 RNLAF Credit Reports onderaan de pagina.
Elke categorie kent een eigen opleidingstraject en voor elke categorie zijn voor het afgeven van een EU (part-FCL) bewijs van bevoegdheid crediteringen gedefinieerd. Onderdeel hiervan is een ‘bridgecourse’ (theorie). Deze bridgecourse moet de piloot volgen bij een Approved Training Organisation (ATO). De bridgecourse moet goedgekeurd zijn door de ILT. De aanvragen voor een conversie naar (part-FCL) bewijs van bevoegdheid dient u in bij het Kiwa Register.
Aftekenen brevetten door instructeurs
Instructeurs mogen brevetdocumenten die door de Nederlandse competente autoriteit zijn afgegeven aftekenen. De beleidsregel uitvoering artikel FCL.945 geeft aan voor welke instructeurs en in welke gevallen dit geldt. Voldoet u aan de voorwaarden en wilt u in aanmerking komen voor deze machtiging? Stuur dan uw aanvraag naar Kiwa Register.
Informatiebladen
Onderaan deze pagina vindt u verschillende informatiebladen. Deze informatiebladen bieden extra informatie over uiteenlopende onderwerpen.
Documenten
-
Verantwoordelijkheden voor bemanningsleden bij Flight Time Limitations
In diverse EU-verordeningen wordt naar de EU-regelgeving verwezen voor vlieg- en diensttijden en rustperioden. Deze EU ...
-
Beperkte Language Assessment Body
Op 8 april 2014 is EU Verordening 1178/2011 in werking getreden. Deze Verordening legt de criteria voor de ‘Language Proficiency ...
-
Voorschriften kwalificatie UPRT-training
Een afwijkende stand van een vliegtuig (upset) en controleverlies behoren tot de belangrijkste risicofactoren voor dodelijke ...
-
Introductie Performance Based Navigation
Deze pagina beschrijft hoe Performance Based Navigation (PBN) in Nederland wordt ingevoerd. Bijvoorbeeld hoe houders van een ...
-
Loggen van vlieguren helikopters (H)
Deze pagina beschrijft hoe vlieguren mogen worden gelogd. De informatie is bestemd voor alle vliegers van helikopters (H).
-
Credit report PC7 2023
-
Credit report Fixed Wing 2023
-
Credit report Jet 2023
-
Credit report Heli 2023