Olielozingen (MARPOL Annex I)

MARPOL Annex I is van kracht op alle zeeschepen. Dit zijn voorschriften ter voorkoming van verontreiniging door olie. De lozingsvoorwaarden en de registratie daarvan zijn voor de visserij belangrijk.

Dat zijn:

  • Lozingsvoorwaarden voor het bilgewater uit de machinekamer.
  • Afgifte van vuile olie aan havenontvangstvoorzieningen.
  • Het oliejournaal waarin alle handelingen met betrekking tot bilgewater en vuile olie (van schip naar wal, van wal naar schip, etcetera) vermeld worden.

IOPP-Certificaat

Elk schip van 400 Gross Tonnage (GT) of meer moet een IOPP (International Oil Pollution Prevention) certificaat hebben. Schepen kleiner dan 400 GT moeten ook voldoen aan de eisen gesteld van Annex I, maar hoeven geen certificaat te hebben. Voor deze schepen kan in Nederland desgewenst de ILT of het klassenbureau een verklaring afgeven.

Olie/waterafscheider

Schepen groter dan 400 GT moeten zijn voorzien van een olie/waterafscheider om het water te scheiden van de olie. Schepen kleiner dan 400 GT moeten in elk geval voldoende opslagcapaciteit hebben in een vuilwatertank en een vuile-olietank.

Olie/waterafscheiders op schepen groter dan 10.000 GT en op schepen die varen binnen zogenoemde special areas moeten een alarm hebben en een automatische stop als het te lozen water meer dan 15 ppm olie bevat. De Noordzee is een special area en daarvoor moeten de schepen zijn uitgerust met een lenswater/oliereiniger (LWO-reiniger).

Een schip dat uitsluitend binnen de special area vaart kan onder bepaalde voorwaarden een zogenaamde waiver krijgen, waarbij het schip kan worden vrijgesteld van de verplichting om een olie/waterafscheider aan boord te hebben. In elk geval moet dat schip voldoende tankcapaciteit hebben om het met olie verontreinigd water op te slaan.

Tanks

Er moet een vuile-olietank (sludgetank) aanwezig zijn van voldoende grootte. Via een standaard aansluitflens moet die tank kunnen worden afgegeven aan de wal.
Als de totale brandstofcapaciteit groter is dan 600 m3, moeten de brandstoftanks zijn voorzien van een dubbele huid.

Oil Record Book Part I

Schepen van 400 GT of meer moeten een Oil Record Book Part I voor de machinekamer handelingen aan boord hebben. Hierin worden alle handelingen met olie opgeschreven.

SOPEP

Schepen van 400 GT of meer moeten een Shipboard oil pollution prevention plan (SOPEP) aan boord hebben waarin staat hoe gehandeld moet worden bij een olie verontreiniging.

MARPOL is een IMO-conventie die wettelijke voorschriften bevat om milieuvervuiling (verontreiniging van lucht en zeewater) door schepen te voorkomen.