Eisen aan beroepsmatig varende zeeschepen tot 12 meter
Zeeschepen die (deels) worden ingezet voor de uitoefening van een beroep of bedrijf moeten als commercieel vaartuig zijn geregistreerd. Zeeschepen tot 12 meter, met uitzondering van pleziervaartuigen, moeten voldoen aan een de volgende eisen.
Ze moeten een zeebrief hebben. Een zeebrief kunt u alleen vragen met een (voorlopige) meetbrief.
Ze moeten voldoen aan wetgeving die van toepassing is. De belangrijkste eisen en verplichtingen staan in de Zeebrievenwet, de Schepenwet, de Wet voorkoming verontreiniging Schepen en de Wet Zeevarenden (inclusief onderliggende besluiten, regelingen enzovoorts). De ILT publiceert relevante regelgeving via Netherlands Regulatory Framework (NeRF).
Verantwoordelijkheid
Het kan voorkomen dat een meetbrief (kadasterregistratie) en een zeebrief al voldoende zijn om met het schip te mogen varen. Want soms zijn extra onderzoeken, documenten of certificaten vanwege de scheepswetgeving (zie Specifieke eisen) niet nodig. Het is een misverstand om dan te denken dat de scheepswetgeving dan niet van toepassing is op het schip. De scheepswetgeving is altijd van toepassing; eigenaren en gezagvoerders zijn immers altijd verantwoordelijk voor een veilig en milieuverantwoord gebruik van het schip. De scheepswetgeving geldt dus ook voor schepen met alleen een meetbrief (kadasterregistratie) en een zeebrief.
Uitzonderingen
Verhuur zonder bemanning Verhuurt u uw schip alleen, zonder bemanning aan een huurder die het schip recreatief gaat varen? Dan is het schip niet in gebruik als beroepsmatig varend zeeschip. In dat geval kan het schip als pleziervaartuig geregistreerd worden. Deze eisen zijn voor beroepsmatige vaart en daar is hier dan geen sprake van.
Let op: Als meevarende personen daarvoor betalen, zijn het passagiers (geen gasten) en is er weer wel sprake van commercieel gebruik van het schip. In dat geval moet het schip geregistreerd te zijn als commercieel vaartuig en gelden hier genoemde eisen wel.
Caribisch Nederland Deze is informatie niet van toepassing voor de Nederlands-Caribische gebieden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Hiervoor verwijzen we u naar de lokale autoriteiten.
Specifieke eisen
Afhankelijk van voorstuwing, motorvermogen, het aantal personen aan boord en eventueel betalende passagiers aan boord, zijn er naast de meetbrief, kadasterregistratie en de zeebrief vaak nog andere documenten, certificaten of onderzoeken vereist;
Motor
De motor van een zeilschip met een vastgestelde lengte van minder dan 12 meter geldt als een vorm van hulp- cq noodvoorziening. Om deze reden is er voor een zeilschip, ook al is dat eventueel voorzien van een motor, geen bemanningscertificaat vereist.
Engine International Air Pollution Prevention (EIAPP) certificaten zijn vereist voor schepen met motoren (voorstuwingsmotoren én hulpmotoren);
- geplaatst na 1 januari 2000, én
- met een vermogen groter dan 130 kW.
Let op: Wordt het schip nooit op zee en alleen op Nederlandse binnenwateren gebruikt? Dan vervalt deze eis.
Passagiers
Zijn er meer dan 12 betalende passagiers aan boord? Dan wordt het schip als passagiersschip aangemerkt. Voor passagiersvaartuigen is een veiligheidscertificaat vereist dat door een erkende organisatie is afgegeven.
Let op: Ook tot en met 12 passagiers geldt de eis dat de eigenaar en gezagvoerder verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van bemanning, passagiers en andere opvarenden, het milieu en de omgeving. Voor de veiligheid bij vervoer van passagiers raadt de ILT ten sterkste aan om het schip en de uitrusting tegen een passend geacht normenkader te (laten) toetsen. Passende normenkaders zijn bijvoorbeeld de eisen van een erkende organisatie of de Conceptrichtlijn vaartuigen kleiner dan 12 meter.
Milieu
Zijn er bij een internationale reis meer dan 15 personen aan boord? Dan heeft het schip een International Sewage Pollution Prevention (ISPP) certificaat nodig. Vraag dit aan bij een erkende organisatie.
Bemanning
Op het certificaat staat de minimaal vereiste bemanning. Daarnaast geeft het certificaat aan welke vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevaart de bemanning moet hebben.
De ILT stelt het bemanningscertificaat vast op basis van het door de scheepsbeheerder ingediende bemanningsvoorstel. Voor dit bemanningsvoorstel (of bemanningsplan) stelt de ILT een format beschikbaar. Meer informatie is te vinden op de webpagina Bemanningscertificaat en bemanningsplan koopvaardijschip.
Motor
Engine International Air Pollution Prevention (EIAPP) certificaten zijn vereist voor schepen met motoren (voorstuwingsmotoren én hulpmotoren);
- geplaatst na 1 januari 2000, én
- met een vermogen groter dan 130 kW.
Let op: Wordt het schip nooit op zee en alleen op Nederlandse binnenwateren gebruikt? Dan vervalt deze eis.
Passagiers
Zijn er meer dan 12 betalende passagiers aan boord? Dan wordt het schip als passagiersschip aangemerkt. Voor passagiersvaartuigen is een veiligheidscertificaat vereist dat door een erkende organisatie is afgegeven.
Let op: Ook tot en met 12 passagiers geldt de eis dat de eigenaar en gezagvoerder verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van bemanning, passagiers en andere opvarenden, het milieu en de omgeving. In verband met het bijzonder veiligheidsbelang dat samen gaat met het vervoer van passagiers raadt de ILT ten sterkste aan, om het schip en de uitrusting tegen een passend geacht normenkader te (laten) toetsen. Passende normenkaders zijn bijvoorbeeld de eisen van een erkende organisatie of de Conceptrichtlijn vaartuigen kleiner dan 12 meter.
Milieu
Zijn er bij een internationale reis meer dan 15 personen aan boord? Dan heeft het schip een International Sewage Pollution Prevention (ISPP) certificaat nodig, die wordt afgegeven door een erkende organisatie.
Inzet op binnen- of buitenlandse wateren
Vaart uw zeeschip ook op Nederlandse binnenwateren? Dan kunnen aanvullende certificaten of documenten vereist zijn, bijvoorbeeld op basis van de Binnenvaartwet (zoals een Certificaat van Onderzoek). Lees meer op de binnenvaartpagina’s. Soms moet u voldoen aan de eisen van vaarwegbeheerders of lokale autoriteiten. Ga daarvoor naar de gemeenten of provincies.
Voor schepen tot 12 meter bestaan geen internationale afspraken. Soms moet u voldoen aan de lokale eisen. Neem hiervoor contact op met de lokale vaarwegbeheerders en autoriteiten in het buitenland.
Tarieven
De ILT rekent tarieven voor het afgeven van zeebrieven en andere diensten. De tarieven vindt u in de Regeling tarieven transportsectoren/zeevaart. De inspectie geeft geen informatie over de tarieven van andere partijen.