Niet-Commerciële vluchtuitvoeringen (bemand)
Een vluchtuitvoering die niet valt onder de definitie van ‘commerciële vluchtuitvoering’ is automatisch een niet-commerciële vluchtuitvoering. Niet-commerciële operaties vallen onder de EU-verordening 965/2012 (Air Operations).
In de EU-verordening staan regels voor 3 soorten vluchtuitvoeringen:
- Niet-commerciële operaties met Complexe Motoraangedreven luchtvaartuigen (NCC).
- Specialised Operations (SPO).
- Niet-Commerciële operaties met ‘Other than’ complexe motoraangedreven luchtvaartuigen (NCO).
NCC
Exploitanten van niet-commerciële vluchtuitvoeringen met complexe motoraangedreven vliegtuigen en helikopters, moeten verklaren dat zij over de bekwaamheid en middelen beschikken om zich te kwijten van hun verantwoordelijkheden in verband met de exploitatie van luchtvaartuigen. En zij moeten deze luchtvaartuigen exploiteren overeenkomstig de bepalingen van bijlage III en bijlage VI van Verordening (EU) 965/2012 (Engels).
Specialised Operations (SPO)
Niet-commerciële SPO met complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
Exploitanten die niet-commerciële gespecialiseerde vluchten uitvoeren met complexe motoraangedreven vliegtuigen en helikopters, moeten het luchtvaartuig exploiteren in overeenstemming met de bepalingen van bijlagen III en VIII van Verordening (EU) 965/2012. Zij moeten verklaren dat zij over de bekwaamheid en middelen beschikken om zich te kwijten van hun verantwoordelijkheden in verband met de exploitatie van luchtvaartuigen.
Niet-commerciële SPO met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen
Exploitanten die niet-commerciële gespecialiseerde vluchten uitvoeren met andere dan complexe motoraangedreven vliegtuigen en helikopters, moeten het luchtvaartuig exploiteren in overeenstemming met de bepalingen van bijlage VII van Verordening 965/2012.
Voor deze vluchtuitvoering is geen goedkeuring vooraf nodig door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Er hoeft ook geen 'Eigen verklaring NCC en SPO vluchtuitvoering' ingediend te worden bij de ILT.
NCO
Exploitanten die niet-commerciële vluchten uitvoeren met andere dan complexe motoraangedreven vliegtuigen en helikopters, moeten het luchtvaartuig exploiteren overeenkomstig bijlage VII van Verordening 965/2012. Deze bijlage VII geldt ook voor niet-commerciële gespecialiseerde vluchtuitvoeringen.
Voor deze vluchtuitvoering is geen goedkeuring vooraf nodig door de ILT. Er hoeft ook geen 'Eigen verklaring NCC en SPO vluchtuitvoering' ingediend te worden bij de ILT.
Specifieke Goedkeuringen (Specific Approvals – deel SPA)
Goedkeuring is wel nodig voor bepaalde onderdelen van vluchtuitvoeringen die zijn beschreven in bijlage V van Verordening 965/2012 (SPAs). Dit zijn bijvoorbeeld vluchtuitvoeringen in Reduced vertical separation minima (RVSM) luchtruim of Minimum Navigation Performance Specification (MNPS) luchtruim en voor Slechtzichtvluchten (LVO’s).
Ga voor meer informatie over SPA en SPA aanvragen naar Specifieke goedkeuringen (SPA).
Definities
Uitleg | |
---|---|
Operators | Een rechtspersoon of natuurlijk persoon die 1 of meer luchtvaartuigen exploiteert of van plan is te exploiteren (de exploitant). |
Complex motoraangedreven luchtvaartuig |
Een vleugelvliegtuig dat aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
Een helikopter die aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
Een tilt-rotor luchtvaartuig. |