Toezicht op de voorwas aan boord van chemicaliëntankers
Als een chemicaliëntanker zwaar milieuvervuilende stoffen heeft gelost, moet er een voorwas (prewash) worden uitgevoerd. Dit gebeurt voordat het schip naar zee vertrekt. Een inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is aanwezig bij de voorwas van de chemicaliëntanker. Dit is wettelijk verplicht. De ILT grijpt in als de voorwas niet of niet volgens de eisen wordt uitgevoerd.
Read this information in English
Aanvragen verplichte voorwas bij de ILT
De voorwas is verplicht voor schepen die in Nederland een MARPOL Annex II categorie X product gaan lossen. Ook is een voorwas verplicht als er teveel ladingrestant in de tanks achterblijft na het lossen van een categorie Y of Z product.
Een voorwas na het lossen van een categorie X stof en een parafine was moet 24 uur van tevoren aan de ILT (Port State Control) doorgegeven worden. Dit mag via de scheepsagent. Voor het havengebied Rotterdam geldt een uitzondering. Als u hier lost, moet u zich rechtstreeks bij het havenbedrijf Rotterdam melden.
U of de scheepsagent moet de ILT 3 uur van tevoren telefonisch op de hoogte brengen. Het telefoonnummer is 088-489 00 00.
Eisen aan de voorwas
Er zijn een aantal eisen waaraan de betrokken partijen moeten voldoen. Dit om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen.
- Voor de voorwas moeten de tanks geleegd en gestript zijn. Dit moet gebeuren volgens het goedgekeurde Procedures and Arrangement Manual van de chemicaliëntanker.
- Het schip of de tankwagen waarin het waswater gaat, moet bij de voorwas aanwezig zijn.
- De ILT-inspecteur geeft aan wanneer de voorwas mag starten. Alles hiervoor moet al klaarstaan voordat de inspecteur aan boord komt. Is dit niet het geval? Dan kan de inspecteur weer van boord gaan.
- Soms heeft de inspecteur een bootje nodig om bij het schip te komen. Dit is op kosten van het schip. De scheepsagent moet het bootje bestellen. Ook moet de scheepsagent ervoor zorgen dat de inspecteur via de gangway aan boord kan komen. Als het donker is, moet er een bemanning van 2 personen met het bootje mee. Dit is voor de veiligheid.
Ook geldt het volgende:
- De voorwasprocedure wordt uitgevoerd volgens de aanwijzingen uit hoofdstuk VI, bijlage II van het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen (MARPOL) Annex II.
- Het restant van het product en het watermengsel dat ontstaat tijdens de voorwas, moet u afvoeren naar een ontvangstvoorziening in de loshaven. Hierbij moet de hele tank leeggemaakt worden.
- Water dat u na de voorwas in de tank opslaat, mag u in zee lozen. Dit staat in de lozingsnormen in voorschrift 13.2, bijlage II van MARPOL.
Extra eisen na lossen parafine was
Als een schip parafine was (MARPOL Annex II categorie Y) heeft vervoerd, kan er teveel product in de tank achterblijven. In Nederland gelden daarom extra eisen voor het wassen van tanks waarin wasproducten zaten. Een voorwas is dan altijd verplicht.
Voordat de voorwas kan worden uitgevoerd, moet een schip aan de volgende aanvullende eisen voldoen:
- De chemicaliëntanker moet van tevoren een aanvullende procedure volgen. De scheepsagent krijgt hierover informatie bij het aanmelden van de voorwas. De scheepsagent geeft dit voor het lossen door aan het schip.
- Bij een lading categorie Y parafine was mag de voorwas starten voordat de inspecteur aan boord is. Dit moet wel van tevoren afgesproken worden.