6 vragen aan Aycan Koçak, vergunningverlener EVOA bij de ILT
Aycan Koçak werkt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als vergunningverlener Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). Al vanaf het begin wist hij dat deze baan hem op het lijf geschreven was. Tijdens zijn studie bouwtechnische bedrijfskunde deed hij namelijk veel materiaalkennis op. Onder meer via zijn werk in de plasticindustrie en het veelvuldig lezen van vakliteratuur. Kennis die in zijn huidige carrière goed van pas komt.
Hoe ben jij bij de ILT terechtgekomen?
“Ik zag de ILT al regelmatig in het nieuws. Toen ik de vacature voor vergunningverlener EVOA voorbij zag komen, was ik direct geïnteresseerd. Het leek mij een boeiende functie vanwege de maatschappelijke relevantie én het internationale speelveld. Nu ik hier werk, weet ik het zeker: deze functie past mij perfect!”
Wat houdt jouw functie in?
“Voor onze afdeling is de EVOA leidend. Hier staat precies welke stoffen vergunningsplichtig zijn wanneer zij internationaal vervoerd worden. Degene die de stoffen wil vervoeren moet de vergunning aanvragen. Ook wel de aanvrager of kennisgever genoemd. Wij controleren deze vergunningaanvragen. Hierbij kijken we dus naar de EVOA en checken we de gegevens. Wie de stoffen vervoert, wat er precies wordt vervoerd, waar de stoffen naartoe gaan en wat er daar met de stoffen gebeurt. Pas als wij constateren dat alle documenten compleet zijn en kloppen, geven we akkoord.”
Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
“De rode draad tijdens mijn werkdagen is dat ik continu de voortgang van mijn dossiers in de gaten houd. Ik controleer alle documenten die de aanvrager indient en beoordeel of deze volledig zijn. Dit proces zie ik als een soort 3D-puzzel die ik steeds vanuit verschillende invalshoeken bekijk. En ontbreekt er ergens informatie of roept bepaalde informatie vragen op? Dan benader ik de aanvrager. Zo kan de aanvrager zorgen voor een correct en volledig dossier, zodat ik uiteindelijk de vergunning kan verstrekken.”
Wat zijn voor jou de 3 leukste aspecten van je functie?
“Allereerst het feit dat iedere aanvraag anders is. Je moet dus steeds maatwerk toepassen. Daarnaast krijg ik energie van de wetenschap dat mijn werk ertoe doet. De maatschappij en het milieu hebben er baat bij. In ons eigen land én daarbuiten. Tot slot waardeer ik het hechte contact met mijn collega’s. Allemaal hebben we onze eigen achtergrond en expertise. Die kennis delen we met elkaar; zo werken we samen toe naar een goed vergunningsverleningsproces. En dat er volop ruimte is om mee te denken over eventuele procesverbetering … dat is de slagroom op de taart!”
Wat vraagt het van iemand om dit werk goed te kunnen doen?
“Dat je analytisch sterk moet zijn, staat als een paal boven water. Documenten lezen en analyseren is de kern van je functie. Daarnaast moet je zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken; beide aspecten komen namelijk veel voor. Daarnaast is het duidelijk dat goede communicatieve vaardigheden ook van belang zijn. Bij onduidelijkheden of een onvolledig dossier is doorvragen essentieel; daar moet je niet voor terugdeinzen.”
Waarom werken als vergunningverlener bij de ILT?
“Geen dossier of dag is hetzelfde! Bovendien word je hier zeer goed opgevangen. Als nieuwe collega krijg je een ervaren vergunningverlener aangewezen als mentor. Deze neemt je in de beginperiode echt aan de hand. Zo leer je stapje voor stapje de organisatie én het werk goed kennen. Iedereen staat hier klaar voor elkaar. Dus heb je een vraag of loop je ergens vast? Er is altijd een collega die met plezier helpt.”
Meer lezen?
Wil je meer weten over werken bij de ILT? Lees dan ook de verhalen van andere ILT’ers.