“Als inspecteur rail mag je gericht doorvragen waarom mensen bepaalde keuzes maken.”
Renate van der Molen werkt al een hele lange tijd als inspecteur op milieu-onderwerpen. De laatste jaren als inspecteur buisleidingen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Maar inmiddels heeft ze ook weer intern een overstap gemaakt. Wat begon als een laagdrempelig gesprek bij de koffieautomaat, eindigde als het zetje om te solliciteren als inspecteur rail.
Renate merkte dat zij toe was aan een nieuwe uitdaging. Ze was klaar om nieuwe onderwerpen eigen te maken. En dus oriënteert Renate zich op nieuwe carrièrekansen. Bij de koffieautomaat spreekt zij collega’s die haar vol enthousiasme vertellen over hun werk, waaronder inspecteurs die voor rail werken. In haar zoektocht stuit zij op een vacature als inspecteur rail bij de ILT. Met de mooie verhalen van haar collega’s in het achterhoofd besluit Renate te solliciteren. Na enkele fijne gesprekken maakt ze de overstap van buisleidingen naar rail.
Een inspecteur.. nieuwsgierig?
Renate omschrijft de ILT als een warm bad vol met mensen die passie voor hun werk hebben. Het is dan ook een bewuste keuze om voor de ILT te blijven werken: “Onze inspectie werkt aan onderwerpen die maatschappelijk gezien van groot belang zijn. Bij de ILT is inhoudelijke kennis van het vakgebied heel belangrijk. Technische kennis is daar een onderdeel van. Of je nou bij scheepvaart, luchtvaart of rail werkt. Die vakinhoudelijke kennis heb je altijd nodig om te kunnen inspecteren. Wat ik zo leuk vind aan het vak van inspecteur, is dat je je nieuwsgierigheid vanuit diverse oogpunten kan inzetten. Zoals mijn belangstelling voor hoe dingen technisch gezien werken. Maar bovenal sta je als inspecteur in contact met mensen en moet je met al je kennis van zaken gericht doorvragen. Achterhalen waarom zij bepaalde keuzes maken, wat hun diepere beweegredenen zijn.”
Verschil tussen buisleidingen en rail
“Er zijn natuurlijk veel inhoudelijke verschillen tussen de vakgebieden buisleidingen en rail. Voor beide onderwerpen geldt dat je als inspecteur veel van de inhoud moet weten om je werk goed te kunnen doen. Binnen de railteams houden wij toezicht op het vervoer van goederen en reizigers, infrabeheer en materieel. Maar ook lokaal vervoer van trams en metro’s hoort bij ons werkpakket.
Het grootste verschil is dat buisleidingen in de grond liggen en dat treinen zich voortbewegen. Bij milieu-onderwerpen kijkt de toezichthouder naar de effecten van een bedrijf op diens omgeving. Bij rail heb je met meer factoren te maken, dan de effecten op de omgeving. Het rijden met een voertuig brengt ook weer eigen risico’s met zich mee. En tegen deze mogelijke gevaren willen wij, als inspectie, de maatschappij beschermen.”
Goed beslagen ten ijs
“Voor de rail inspecteurs is een speciaal inwerkprogramma. Hierbij zitten we met 6 nieuwe personen in een opleidingsgroepje. Zo kunnen we veel van elkaar leren. Sommigen van ons hebben al een achtergrond op het gebied van rail, anderen niet. We krijgen een gevarieerd opleidingsprogramma aangeboden. Zowel online, als in de praktijk. De ILT geeft mij de mogelijkheid om me goed om te scholen. Mede daardoor kan ik straks mijn werk vakinhoudelijk goed uitvoeren.
Piketdiensten zijn ook onderdeel van dit werk. We leren eerst werken met de systemen die we gebruiken. Hierdoor kunnen wij een beeld vormen van de gevaren en de effecten van binnengekomen piketmeldingen. Ik heb inmiddels een paar keer tijdens kantoorpiket meegelopen. Dan begeleidt een ervaren collega je om een piketmelding te beoordelen. Vervolgens bepaal je of de gebeurtenis ernstig genoeg is om een collega erheen te sturen.”
Aanzetten tot meer bewustwording
“Naast de interne opleiding werk ik aan het project Veiligheidscultuur. Wij willen bijdragen aan een positieve veiligheidscultuur bij spoorwegondernemingen. Kort gezegd willen wij dat zij meer gaan leren van eerdere incidenten of voorvallen. En om deze in de toekomst te voorkomen. Omdat spoorveiligheid belangrijk is voor de ILT, is het programma Veiligheid op het Spoor gestart. Een deelproject daarvan is veiligheidscultuur. Wij gaan met spoorondernemingen in gesprek om het belang van een positieve veiligheidscultuur te benadrukken. Als inspecteur probeer ik spoorwegondernemingen meer te laten reflecteren op de achtergronden van hun keuzes. Het doel daarvan is dat ze ervan kunnen leren. Het geeft mij een goed gevoel dat ik kan meewerken aan een veiliger spoor. Dat doe ik samen met mijn collega’s. Ieder vanuit zijn of haar eigen specialisme.”
Meer lezen?
Wil je meer weten over werken bij de ILT? Lees dan ook de verhalen van andere ILT’ers.
Bekijk hier de openstaande railvacatures bij de ILT.