Digitale inspecties bij vervoersbedrijven: een grote ontwikkeling

Digitale inspecties bij vervoersbedrijven: een grote ontwikkeling

Vervoersbedrijven inspecteren op arbeids- en rusttijden van vrachtwagen- en taxichauffeurs. Maar ook het controleren op het juiste gebruik van chauffeurskaarten. Via digitale inspecties brengen inspecteurs Wim en Danique van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de naleving in deze branches in kaart.

Digitaal toezicht: relatief nieuw, maar zeer waardevol

“Zo effectief mogelijk inspecties uitvoeren en zorgen dat bedrijven ons niet tegenkomen als dat niet nodig is: daar streef ik naar”, zo vertelt Wim. “Ik wil zoveel mogelijk uit de haren blijven van ondernemers die zich netjes aan de regels houden.” Danique knikt: “Dat is ook het uitgangspunt in het project waarop ik me richt: ontwikkeling deskhandhaving voor taxi’s. We vertrouwen op de zelfregulatie van de markt. We focussen op taxiondernemers die uit beeld willen blijven of zich niet aan de regels houden.”

Foto van Wim voor de ingang van Rijkskantoor Rijnstraat 8

Focussen op de data die je echt nodig hebt

Digitale inspecties spelen in het werk van Danique een grote rol. “Zo zijn er pilots uitgevoerd waarbij taxiondernemers werden verzocht bepaalde informatie digitaal te uploaden in ons systeem. Deze gegevens worden automatisch verwerkt en gepresenteerd in een dashboard. Eventuele afwijkingen zijn direct duidelijk.” Digitaal toezicht is relatief nieuw binnen de ILT, maar zeer waardevol. Wim vertelt: “Het stelt ons in staat te focussen op de data die we echt nodig hebben. Het systeem laat namelijk duidelijk zien welke parameters in 9 van de 10 gevallen inderdaad duiden op onregelmatigheden en welke parameters eigenlijk niet relevant zijn. We hoeven dus geen bulk aan data meer op te vragen.”

“Iedereen hier heeft kennis: het is belangrijk die kennis op te halen en te delen”

Vanwege de grote maatschappelijke relevantie van het werk van de ILT werk je als inspecteur nooit alleen. Danique: “We werken onder meer samen met diverse organisaties zoals Transport en Logistiek Nederland, het Sociaal Fonds Mobiliteit en Rijkswaterstaat. En ook intern hebben we een stevig netwerk. Iedereen hier heeft kennis: het is belangrijk die kennis op te halen en te delen.” Dat vindt ook Wim: “Ik benader net zo makkelijk een collega als een directeur. Alleen zo krijg je een goed beeld van de kennis die er al is en kan je die kennis op de juiste manier inzetten.

Digitaal toezicht is relatief nieuw binnen de ILT, maar zeer waardevol. Het stelt ons in staat te focussen op de data die we echt nodig hebben.

Een goede mix: nieuwe en meer ervaren collega’s

Binnen het ongeveer 25-koppige team Digitale- en Bedrijfsinspecties is de sfeer goed. “We staan voor elkaar klaar en bieden hulp als dat nodig is”, zo vertelt Danique. Ook Wim ervaart die hechte band: “En het feit dat we in het team zowel relatief nieuwe mensen als ervaren collega’s hebben, maakt dat we een goede mix vormen.” Wat voor collega’s passen volgens Wim en Danique het beste in het team? Wim is er duidelijk over: “Innovatieve collega’s die niet bang zijn zich hard te maken voor hun ideeën. Ook als ze wat tegengas krijgen.” Danique: “Proactieve collega’s met doorzettingsvermogen, die weten wat ze willen en in staat zijn draagvlak te creëren. Die heet ik van harte welkom.”

Portretfoto van Danique.

“We staan stevig in onze schoenen, maar zijn ook volop in ontwikkeling”

Dat de ILT een mooie plek is om te werken, staat voor beiden als een paal boven water. Wim: “We staan als team stevig in onze schoenen, maar tegelijkertijd zijn we nog volop in ontwikkeling. Dit is dus echt een interessante tijd voor de ILT en de mensen die er werken.” Danique vult aan: “Je krijgt hier alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en een opleiding te volgen. Geef aan wat je wilt, en je krijgt kansen!”

Meer lezen?

Wil je meer weten over werken bij de ILT? Lees dan ook de verhalen van andere ILT’ers.