Gevaarlijke stoffen vervoeren over zee? De invloed van moderne inspectiemiddelen

Gevaarlijke stoffen vervoeren over zee? De invloed van moderne inspectiemiddelen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet toe op het veilig vervoer van gevaarlijke stoffen. Over de weg, het spoor, door de lucht, over zee en binnenwateren. Bart Groothuis is senior inspecteur gevaarlijke stoffen bij de ILT. Hij vertelt over de invloed van moderne inspectiemiddelen op zijn werk. En hoe zowel de inspectie als de zeevaartsector de vruchten plukt van deze innovaties.  

Bart Groothuis inspecteur gevaarlijke stoffen staat in een havengebied. Op de achtergrond ligt een groot containerschip aan de kade.

In 2002 startte Bart als inspecteur. Bart voert selecties en inspecties uit voor het vervoer van verpakte gevaarlijke stoffen over zee, de zogeheten International Maritime Dangerous Goods Code. Deze inspecties voert hij uit bij havens of bedrijven die betrokken zijn bij dit vervoer. Voor dit toezicht werkt hij samen met onder andere de Douane, havenbedrijven en de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA).

Ik wil samen met de Douane en de NVWA ons inspectieproces verfijnen. Bedrijven die zich netjes aan de regels houden, kunnen we dan nog meer ontzien.

Bart: “Ik weet nog goed dat ik mijn beginperiode als inspecteur richting de haven ging. Dáár bepaalde ik pas wat ik precies ging inspecteren. Nu gaat dat anders. Voordat het schip in de haven is, maken de ILT of de Douane vaak al selecties voordat zij gaan inspecteren. Deze selecties maken zij op basis van databronnen in verschillende systemen. Zo weten betrokken bedrijven vooraf dat hun goederen worden gecontroleerd. En dat hun vracht dus even wordt stilgelegd. De winst is dat bedrijven voorbereid zijn; de logistiek wordt minder verstoord. Tegelijk focussen inspecteurs zich meer op ladingen die een risico kunnen vormen, omdat de gegevens van de lading al bekend zijn. Zowel het werk als de omgeving zijn in de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Kortom, er is tegenwoordig veel meer relevante informatie beschikbaar.”

Gerichtere samenwerking

"De ILT maakt tegenwoordig gebruik van selecties vooraf op basis van risico’s. Hierdoor werkt de ILT veel effectiever en gestructureerder, ook samen met andere inspectiediensten. Neem bijvoorbeeld de samenwerking met de NVWA. Zij houdt toezicht op het chemische bestrijdingsmiddel pesticiden. Tijdens de inspecties van de NVWA kan zij stuiten op afwijkingen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Die informatie gaat dan rechtstreeks naar de ILT en andersom.”

In een havengebied worden containers op vrachtwagens geladen.

Mainport Rotterdam

“De ILT inspecteert veel gevaarlijke stoffen die binnenkomen in de haven van Rotterdam. Deze worden daarna verder vervoerd naar een bestemming in Nederland of Europa. Wanneer een lading niet voldoet aan de eisen, heeft de ILT de mogelijkheid om de lading eerst te laten corrigeren. Daarna mag een bedrijf de lading pas verder vervoeren. Door dit toezicht voorkomt de inspectie schade aan gezondheid, milieu en infrastructuur. De grootste uitdagingen in mijn werk vind ik het filteren van de ladingen met een hoog risico. Vooral omdat er een enorme stroom van goederen is. De grootste kans voor het optimaliseren van het selectieproces zie ik in het verder verbeteren van de informatie-uitwisseling. Maar ook in de samenwerking met andere overheden en bedrijven. Als inspectie zetten wij ons in om de overtreders sneller te vinden en de goed presterende partijen met rust te laten.”       

Wens voor de toekomst

Al met al ziet Bart dat de ILT steeds efficiënter en selectiever wordt: “In een tijdsbestek van 20 jaar inspecteert de ILT veel gerichter. Schepen met een groot risico krijgen meer aandacht. Voor de toekomst hoop ik dat de ILT en de zeevaartsector de vervoersrisico’s verder kunnen verkleinen. Samen met mijn collega’s bij de ketenpartners van de Douane en de NVWA kan ik ons inspectieproces verder verfijnen. Bedrijven die zich netjes aan de regels houden, kunnen we dan nog meer ontzien.”

Meer lezen?

Wil je meer weten over werken bij de ILT? Lees dan ook de verhalen van andere ILT’ers.