Inspecteur rail bij de ILT: “Mijn grootste uitdaging is incidenten tot op de bodem uitzoeken.”
Na zijn studie elektrotechniek is Rick Stigter enkele jaren werkzaam in een technische functie bij ProRail. Tot hij toe is aan een nieuwe uitdaging. Hij solliciteert als inspecteur rail bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Ook spreekt Rick met ervaren ILT-inspecteurs, die inspirerend vertellen over hun vak. Dat trekt Rick definitief over de streep; hij start als inspecteur. Maar waarom kiest Rick juist voor de ILT? En hoe leert hij het vak van een inspecteur?
Ik heb voor de ILT gekozen, omdat het een werkgever is met veel kansen en mogelijkheden.
Rick: “In mijn functie als inspecteur rail houd ik toezicht op alles wat te maken heeft met het spoor, inclusief de treinen. Zo voeren wij technische controles uit op treinstellen. Verder houden wij als inspecteurs audits bij spoorwegbedrijven, om te kijken of zij de regels naleven. In de opleidende fase van mijn werk kan ik mij op veel vlakken ontwikkelen. Dat vind ik tot nu toe erg interessant. Dat gaat dan niet alleen om de technische kant van het vak. Ook ontwikkel ik mij op persoonlijk vlak door het volgen van cursussen over bijvoorbeeld effectief communiceren. De inspecteurs die mij opleiden geven mij praktijkcasussen. Bijvoorbeeld over ongevallen op het spoor. Ik analyseer zulke casussen en kijk of de betrokken partijen de wet- en regelgeving hebben nageleefd.”
Bruikbare kennis in pacht
“Ik wil bijdragen aan een veiliger spoor. Dat kun je doen door met een onafhankelijke bril naar het totaalplaatje van een incident te kijken. Door goede analyses wil ik meehelpen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Dat maakt het werken bij de ILT zo interessant. Ik heb bij ProRail veel kennis en ervaring opgedaan die ik als inspecteur goed kan benutten. Neem bijvoorbeeld mijn brede kennis van elektrische systemen op het spoor. De grootste uitdaging voor mij is om incidenten tot op de bodem te onderzoeken.”
Oneindig veel kansen dankzij veelzijdigheid
“Ik heb voor de ILT gekozen, omdat het een werkgever is met veel kansen en mogelijkheden. Het leuke van de ILT is de diversiteit aan sectoren waar zij toezicht op houdt. Hier zie ik echt de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden die ik in een baan zoek. In de andere sectoren van de ILT hebben mijn collega’s ook allemaal met het aspect techniek te maken. Denk aan luchtvaart en scheepvaart. Regelmatig maken inspecteurs de overstap naar een andere sector.”
Een creatief inwerkproces
“Mijn collega’s hebben mijn inwerkprogramma creatief in elkaar gezet. Toen ik begon, kon ik 2 keer per week naar buiten om te inspecteren. Daarbij lag de focus op het goederenvervoer. Daarnaast heb ik materieelkennis opgedaan. Ook weet ik hoe ik de wet- en regelgeving moet toepassen op bepaalde casussen. Ik word ingezet om 1 tot 2 keer per week binnen kantooruren piketdiensten te draaien. De incidenten die binnenkomen behandel en onderzoek ik met de collega’s die op dat moment ook piketdienst hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meldingen van incidenten bij overwegen. Verder volg ik e-learnings en digitale opleidingen. Ik wissel regelmatig kennis uit met de andere collega’s die in opleiding zijn.”
Persoonlijke uitdagingen
“Waar ik op dit moment de grootste uitdaging zie, is om mijn vakkennis te verbreden. Vooral op het gebied van treinbeveiliging en de werking van seininstallaties. Op die manier wil ik echt een goede inspecteur worden. Een inspecteur die kennis heeft van alle denkbare aspecten op het spoor. En die de wet- en regelgeving daar naadloos op toe kan passen. De komende tijd wil ik de basis goed in de vingers krijgen. Mijn grootste ambitie is om te blijven doen wat ik echt leuk vind: bezig zijn met techniek en het maken van bruikbare analyses.”
Meer lezen?
Wil je meer weten over werken bij de ILT? Lees dan ook de verhalen van andere ILT’ers.
Bekijk hier de openstaande railvacatures bij de ILT.