Intensivering drone-toezicht op haven Tata Steel levert geen illegale lozingen op

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in 2022 het drone-toezicht op de haven bij Tata Steel  geïntensiveerd. Er zijn geen illegale lozingen geconstateerd door schepen bij het laden en lossen. Dat schrijft de ILT in een tweede onderzoeksrapport dat vandaag is gepubliceerd en door staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Vrachtschip met geopende ruimen aan de kade van Tata Steel in IJmuiden.

Naar aanleiding van berichtgeving over mogelijke illegale lozingen van resten van ladingen door schepen die bij Tata Steel hebben gelost, is door de ILT vorig jaar onderzoek ingesteld. Dit onderzoek is in twee delen uitgevoerd. Het eerste deelonderzoek over de constateringen van de afgelopen vijf jaar is vorig jaar zomer gepubliceerd [link: Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd | Nieuwsbericht | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) (ilent.nl)]. De conclusie, op basis van analyse van inspectieresultaten, was dat er geen aanwijzingen waren voor structurele lozingen door schepen die bij Tata Steel hebben gelost.

Extra drone-toezicht

De ILT constateerde bij de voorbereiding van het eerste deelonderzoek wel een toename van schepen die met een vervuild dek wilden vertrekken in de periode 2017-2021. Vanwege die toename heeft de ILT van maart tot en met december 2022 extra drone-toezicht op de haven van Tata Steel uitgevoerd. In dit tweede onderzoeksrapport zijn, net als de vorige keer, ook de bevindingen van de fysieke inspecties en die van de andere toezichthouders rond de haven meegenomen.

Het drone-toezicht is een vorm van preventief toezicht. Het extra toezicht heeft niet geleid tot een toename van het aantal constateringen van lozingen. Mogelijke verklaringen zijn de aanpassingen in de vertrekprocedures van Tata Steel en de vertrekcontroles van het Havenbedrijf Amsterdam. Dit verkleint de kans dat schepen met een onopgeruimd of vervuild dek vertrekken en verkleint de kans op bewuste of onbewuste lozingen in de binnenwateren of op zee.

Verantwoordelijkheid kapitein

De kapitein van een schip is verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. Het meenemen van ladingrestanten is niet verboden als deze in een andere haven worden afgegeven. Maar het restant mag niet door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen. Dan ontstaat een illegale lozing; het is verboden om resten van een lading te lozen in havens en in kwetsbare zeegebieden zoals de Noordzee. Vervuiling op zee en water moet worden voorkomen.

De controle op de scheepsdekken door het Havenbedrijf Amsterdam en de maatregelen die volgen bij een constatering laten zien dat deze vorm van toezicht op het schoonhouden van het dek en het opruimen van ladingresiduen zinvol is. De aangescherpte los- en vertrekprocedures bij Tata Steel dragen bij aan de vermindering van het aantal vervuilde dekken. De ILT blijft toezicht houden.