"Sinds de pandemie gaat er steeds meer mis met pakketvervoer"

Verhalen

Het is 11 uur ’s avonds, op een industrieterrein waar de vrachtwagens vol pakketten af en aan rijden. Bij het depot komen een aantal auto’s aan. Van de politie, Nederlandse Arbeidsinspectie en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). ILT-inspecteur Ester Boogaard kondigt op het depot de inspectie aan. Zij en de 14 andere handhavers hebben een lange nacht voor de boeg.

Portretfoto van Ester Boogaard.
De ILT voerde in 2021 nachtinspecties uit op pakketvervoer van en naar depots. Deze gezamenlijke acties worden in TIEC-verband (Transport Informatie en Expertise Centrum) uitgevoerd en richten zich op het terugdringen van misstanden in de transportsector.

Hoe ziet zo’n actie eruit?

Ester: "We starten met een briefing om 22.00 uur. Daarna rijden we naar het depot. Ik kom binnen en meld dat we een inspectie uit gaan voeren. De reacties daarop zijn wisselend. Soms vinden de mensen het prima en andere keren zijn ze not amused. Vervolgens gaat het heel snel. We zetten de auto’s waarmee we zijn gekomen voor de vrachtwagens. De Nederlandse Arbeidsinspectie stelt vragen aan de chauffeurs, de ILT en politie controleren onder andere op vergunningen en rij- en rusttijden. Op zo’n moment kunnen we een proces-verbaal of boeterapport opmaken. Soms mogen chauffeurs niet verder rijden. Er gebeurt echt van alles. We starten om 22.00 uur en gaan door tot 03.00 uur. Zo krijg je een goed beeld van wat er allemaal gebeurt tijdens een nacht. Gelukkig krijgen we meestal wel koffie!"

"‘Juist ’s nachts gaat er veel mis."

Een ILT-bus staat in het donker op een parkeerplaats waar vrachtwagens geparkeerd staan.

Waar controleren jullie op?
"Door de bestuurderskaarten uit te lezen, controleren we de rij- en rusttijden. Zeker dat laatste gaat vaak fout. Soms is er zelfs geen bestuurderskaart. Of rijden chauffeurs op andermans kaart om zo meer uren te kunnen maken. Dan is die controle al snel klaar. Er volgt een boeterapport. Verder hebben transportondernemingen een vergunning nodig om beroepsvervoer uit te voeren en is er een eis van dienstbetrekking. Dat is een soort werkgeversverklaring. Een chauffeur moet namelijk in loondienst zijn. Al deze regels zijn niet alleen belangrijk om oneerlijke concurrentie te voorkomen, maar zorgen ook voor veiligheid op de weg. We controleren de depots van 4 grote postbedrijven, maar kijken vooral naar de onderaannemers en alle lagen die daaronder zitten. Daar gaat het vaak mis."

Controleren jullie ook de busjes die thuis pakketten afleveren?
"Mijn team doet dat niet, maar een ander team binnen mijn afdeling Toezicht Marktordening van de ILT wel. In december 2021 controleerden zij de kleinere bestelbussen. Ook zij kijken onder andere naar de vergunningsplicht, eis van dienstbetrekking en rij- en rusttijden."

Enkele inspecteurs staan in het donker op een parkeerplaats en controleren vrachtwagens.

Waarom controleren jullie ’s nachts?

"Juist dan is het heel druk bij deze depots. Van de Nederlandse Arbeidsinspectie wisten we al dat er ’s nachts van alles gebeurde, omdat er dan minder controles zijn. Daarom hebben we vorig jaar gekozen voor nachtcontroles. En inderdaad, juist dan gaat het mis. Binnenkort gaan we nog een keer controleren, maar ik vertel natuurlijk niet wanneer en waar", zegt Ester lachend.

Wat is je het meest bijgebleven van deze nachten?
"Wat een bedrijvigheid er is. Onvoorstelbaar, ik keek mijn ogen uit. Zoveel mensen die rondlopen, vrachtwagens die af en aan rijden. Dat zorgt soms ook voor best gevaarlijke situaties."

Is die drukte erger sinds de pandemie?
"Ja, we bestellen natuurlijk met z’n allen veel meer. Daardoor zijn er meer koeriersbedrijven opgestart. Soms weten ze vooraf echt niet waar ze aan beginnen. Niet elke koerier fraudeert bewust. Mijn team voert controles uit bij bedrijven die bewust frauderen. Als consument dragen we daar wel aan bij. We willen pakketjes morgen en het liefst vandaag in huis, zonder verzendkosten te betalen. Sinds ik dit werk doe, ga ik op een veel bewustere manier om met online bestellen. Heb ik het echt nodig? Kan ik het product dat ik wil vervangen ook repareren? Of een nieuw product ophalen in plaats van laten thuisbezorgen? Zo kan iedereen een bijdrage leveren."

Wat is jouw toekomstwens voor deze branche?

"Ik gun de mensen die onze pakketjes komen afleveren betere werkomstandigheden: een eerlijk loon, normale werktijden en een haalbare planning. Dat is goed voor het welzijn van de koeriers, hun veiligheid en dat van andere mensen op de weg. En ik hoop dat de consument zich bewuster wordt van de wereld die zich achter hun pakketjes afspeelt. Bedank je postbezorger eens als deze een pakketje af komt leveren! Er is wel een reden waarom ze snel of onzorgvuldig door onze straten rijden."

Werkzaam in de koeriersbranche? Bekijk aan welke regels u zich moet houden.