Heeft u een vraag, klacht, wilt u een melding doen of bent u van de pers? Neem contact op met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Spoed
Heeft uw melding spoed? Bel dan 088 - 489 00 00. Op dit nummer is de ILT 24 uur per dag bereikbaar. Vul daarna alsnog het meldformulier in, als dat bij de verplichtingen hoort.
Voor meldingen die geen spoed hebben, vult u alleen een meldformulier in.
Voor spoedmeldingen belt u eerst 088 - 489 00 00. Vul daarna alsnog het meldformulier in, als dat bij de verplichtingen hoort. Voor meldingen die geen spoed hebben, vult u alleen een meldformulier in.
Anoniem melden van zware criminaliteit
Wilt u zware criminaliteit melden? Bijvoorbeeld (georganiseerde) milieucriminaliteit, malafide praktijken in de transportsector of fraude bij een woningcorporatie? Maar bent u bang voor grote, persoonlijke consequenties zoals ontslag of bedreiging? Dan kunt u anoniem melden bij het Team Criminele Inlichtingen (TCI) van de ILT/Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD). Het TCI garandeert een absolute afscherming van uw identiteit.
Wat gebeurt er met mijn melding?
De ILT registreert alle meldingen die binnenkomen. Als het nodig is komt de inspectie in actie. Daarnaast gebruikt de ILT alle meldingen voor risicoanalyse, zodat zij haar werk goed kan inrichten en afstemmen.
Contact via vragenformulier
Heeft u een vraag over de producten of diensten van de ILT? Heeft u een opmerking of vraag over deze website? Kunt u bepaalde informatie of een document niet vinden? Neem dan contact op via het vragenformulier.
In het vragenformulier kiest u eerst een rubriek. Daarna vult u het onderwerp in en stelt u uw vraag.
Het is belangrijk dat de ILT vragen goed en snel kan registreren. Daarom ontvangt de ILT vragen via een vragenformulier. Daarmee komt uw vraag direct met registratienummer en contactgegevens in ons systeem. U ontvangt daarna direct een e-mail met een ontvangstbevestiging en registratienummer.
Chat met de ILT
De chatfunctie is op dit moment niet beschikbaar. Vanaf maandag 18 november kunt u uw vraag weer stellen via chat, van 09:00 tot 16:00 uur.
Vragen over woningcorporaties
Heeft u een vraag over woningcorporaties? Kijk dan eerst bij de veelgestelde vragen over woningcorporaties met wie u contact op moet nemen.
Bel de ILT
U kunt de ILT ook bellen op 088 - 489 00 00. Op werkdagen is de ILT telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur.
Aanvraagformulieren
Het juiste formulier voor uw aanvraag voor een vergunning, goedkeuring, ontheffing, certificaat, beoordeling en verklaring vindt u op de pagina met aanvraagformulieren.
Heeft u een klacht over de ILT?
Bent u ontevreden over de ILT? Of over het gedrag of handelen van een medewerker van de ILT? Dan kunt u een klacht indienen met het klachtenformulier. De ILT neemt dan binnen 2 weken contact met u op.
Heeft u een klacht over uw passagiersrechten?
Een klacht over uw passagiersrechten meldt u eerst bij de vervoerder. Bent u het niet eens met het antwoord of laat het antwoord op zich wachten? Dan kunt u een klacht over de vervoerder indienen bij de ILT. In sommige gevallen moet u eerst een klacht indienen bij de geschillencommissie, als u er niet uitkomt met de vervoerder.
Heeft u een klacht over een woningcorporatie?
Bekijk dan eerst bij de veelgestelde vragen over woningcorporaties met wie u contact op moet nemen.
Verzoek wet open overheid (Woo)
Woo is de afkorting voor Wet open overheid. Deze wet regelt het recht op informatie over bijna alles wat de overheid doet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt al veel informatie actief openbaar. Is de informatie die u zoekt nog niet openbaar? Dan kunt u een Woo-verzoek indienen.
Welke informatie is al openbaar?
Veel informatie staat op de ILT website of op de website open.overheid.nl. Vindt u toch niet wat u zoekt? Neem dan eerst contact op via telefoonnummer 088 - 489 00 00 of via het vragenformulier. De contactpersoon helpt u verder.
Informatie opvragen via een Woo-verzoek
U kunt online een Woo-verzoek bij de ILT indienen. Dit doet u door uw Woo-verzoek te sturen aan informatieverzoeken-jz@ilent.nl.
Vermeld in het Woo-verzoek altijd:
- Dat het gaat om een Woo-verzoek
- Over welk onderwerp het gaat
- Om welke of wat voor soort documenten het gaat
- Over welke periode het gaat
- Uw contactgegevens
Bedenk dus vooraf goed welk soort informatie u wilt opvragen via het Woo-verzoek. Zo kan de ILT u beter helpen.
Na uw Woo-verzoek
De ILT heeft 4 weken de tijd om te reageren. Soms kan het ook langer duren. Bijvoorbeeld als het om veel informatie gaat. De ILT mag er dan ook 2 weken langer over doen. Mocht het binnen deze tijd niet lukken dan neemt de ILT contact met u op. U kunt dan bijvoorbeeld aangeven welke informatie u als eerste wilt ontvangen.
Niet alles is openbaar
De Wet open overheid bepaalt welke informatie de ILT niet openbaar mag maken. Sommige informatie mag de ILT alleen voor een deel openbaar maken. In die gevallen maakt de ILT delen van documenten onleesbaar. Door deze wettelijke bepalingen kan het gebeuren dat we uw Woo-verzoek helemaal of voor een deel afwijzen. Dat leest u in het besluit dat u van de ILT krijgt. Als u het niet eens bent met het besluit dan kunt u daartegen bezwaar maken.
Vragen of meer weten?
Heeft u vragen over de beschikbaarheid van overheidsinformatie bij de ILT? Neem dan contact op via het vragenformulier of bel met de ILT: 088 - 489 00 00. De ILT is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Handhavingsverzoek indienen
Vindt u dat regelgeving waarop de ILT toeziet wordt overtreden? Dan kunt u een handhavingsverzoek doen. Met dit verzoek vraagt u de ILT om actie te ondernemen tegen de over door u genoemde mogelijke overtreding. Uw handhavingsverzoek moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Op deze pagina leest u welke voorwaarden dat zijn en hoe u een handhavingsverzoek indient.
U moet belanghebbende zijn en niet anoniem
Om een handhavingsverzoek te doen, moet u belanghebbende zijn (in de zin van artikel 1:2 Awb). Dat betekent dat u een objectief, persoonlijk, eigen, rechtstreeks en actueel belang hebt bij de situatie. Om dat te bepalen, moet de ILT weten wie u bent. De ILT neemt daarom geen anonieme verzoeken in behandeling.
Het indienen van een handhavingsverzoek is een juridische procedure. Daarbij kunnen uw gegevens (naam, adres en woonplaats) worden gedeeld met de overtreder(s). Als u dat niet wilt, kunt u geen handhavingsverzoek doen. Wel kunt u dan een vraag stellen aan de ILT of een melding doen. Bij een vraag of melding kunt u aangeven dat u niet wilt dat uw gegevens worden gedeeld met de overtreder. U hoeft daarbij ook geen belanghebbende te zijn.
Hoe doet u een handhavingsverzoek?
U kunt een handhavingsverzoek alleen schriftelijk indienen:
- Bij voorkeur gebruikt u het vragenformulier. Vermeld in het onderwerpveld dat u een handhavingsverzoek doet, anders behandelen wij uw bericht als een gewone vraag.
- Ook per brief kunt u handhavingsverzoek indienen. Stuur uw ondertekende verzoek naar ILT, Postbus 16191, 2500 BD Den Haag.
- Het is niet mogelijk een handhavingsverzoek telefonisch in te dienen.
In uw handhavingsverzoek schrijft u het volgende op:
- Om wat voor overtreding gaat het? Wie pleegt de overtreding? Schrijf duidelijk op wat er aan de hand is en leg uit hoe u dit weet. Stuur ook bewijs mee, als u dat heeft.
- Dat het om een handhavingsverzoek gaat. Wat wilt u dat de ILT doet? Wat moet er gebeuren volgens u? Wat is uw directe eigen belang bij (het herstel van) de overtreding?
- Uw naam en adres. De datum waarop u uw handhavingsverzoek indient. Uw handtekening (zet uw handtekening op papier, scan hem in (een foto mag ook) en stuur het bestand mee via het vragenformulier).
Hoe gaat het verder?
De ILT beoordeelt uw handhavingsverzoek. Er kunnen 2 dingen gebeuren:
- Uw handhavingsverzoek wordt aangenomen.
Is er sprake van een overtreding, mag de ILT handhavend optreden en zijn er geen redenen om dat niet te doen? Dan krijgt u binnen 8 weken nadat de ILT uw verzoek heeft ontvangen bericht dat uw verzoek is aangenomen. De ILT laat de overtreder dan weten dat zij in actie zal komen tegen de overtreding. - Uw handhavingsverzoek wordt afgewezen.
Dat gebeurt als de ILT niet kan of mag optreden tegen de overtreding die u heeft gemeld. Bijvoorbeeld als de overtreding niet binnen het terrein van de ILT valt of als u geen belanghebbende bent. Ook kunnen er andere redenen zijn waarom de ILT afziet van handhaving, bijvoorbeeld omdat er geen overtreding van regels was.
Als uw verzoek wordt afgewezen, krijgt u daarvan binnen 8 weken nadat de ILT uw verzoek heeft ontvangen bericht. Daarin staat ook waarom uw verzoek is afgewezen.
Let op: Geen handhavingsverzoek bij individuele compensatie luchtvaartmaatschappij
U kunt geen handhavingsverzoek indienen als u persoonlijk een vergoeding wilt van een luchtvaartmaatschappij voor een vertraagde vlucht of als u niet mocht instappen. De rechter heeft besloten dat de ILT niet bevoegd is om op te treden in dit soort individuele claims. Meer weten? Ga dan naar webpagina Passagiersrechten luchtvaart.
Bent u van de pers en wilt u informatie of heeft u vragen over de Inspectie Leefomgeving en Transport? Dan kunt u contact opnemen met persvoorlichting via persvoorlichting@ilent.nl of direct een van de woordvoerders benaderen. Bel buiten kantooruren met 070 - 456 26 60.
Volg de ILT voor het laatste nieuws op Twitter en LinkedIn. Of abonneer u op de nieuwsberichten van de ILT.
Algemene informatie voor de pers, waaronder beeldmateriaal vindt u hier.
Woordvoerders
Sascha Elzinga
Vaste vrije dag: donderdag
sascha.elzinga@ilent.nl
06 - 27 58 87 03
- Afval
- Bodem
- Circulaire economie
- Corporate ILT
- ILT-IOD
- Milieu
- Water
Joyce Mooring
Vaste vrije dag: vrijdag
joyce.mooring@ilent.nl
06 - 50 03 60 03
- Cybersecurity
- Drones
- Explosieven
- Luchtvaart
- Producttoezicht
- Transport gevaarlijke stoffen luchtvaart en weg
- Vuurwerk
- Wegvervoer
Ilse van der Poel
Vaste vrije dag: maandag
ilse.vander.poel@ilent.nl
06 - 25 11 71 64
- Autoriteit woningcorporaties
- Caribisch gebied
- Innovatie- en datalab (IDlab)
- Inspectie en certificering
- Scheepvaart
- Spoor
- Transport gevaarlijke stoffen spoor en scheepvaart
Het algemene postadres van de ILT is:
ILT
Postbus 16191
2500 BD Den Haag
Vestigingen
Centrale vestiging (Hoofddirectie, stafafdelingen)
Rijnstraat 8
2515 XP Den Haag
Plan uw route naar Rijnstraat 8, Den Haag.
Er is parkeermogelijkheid in parkeergarage Rijnstraat.
ILT-vestiging Utrecht
Graadt van Roggenweg 500
3531 AH Utrecht
Plan uw route naar Graadt van Roggenweg 500, Utrecht.
U kunt het beste gebruik maken van het openbaar vervoer. In de omgeving van de locatie zijn vrijwel uitsluitend betaalde parkeermogelijkheden.
ILT-vestiging Zwijndrecht
Rijksinspectiekantoor
Westelijke Parallelweg 4
3331 EW Zwijndrecht
Plan uw route naar de Westelijke Parallelweg 4, Zwijndrecht.
Aan de voorzijde van het gebouw is een beperkt aantal parkeerplaatsen voor bezoekers. Ook kunt u gebruik maken van het parkeerterrein Verbindingsweg Noord, 3331 LN Zwijndrecht (ongeveer 500 meter afstand) en van het P+R op de Westelijke Parallelweg, 3331 EW Zwijndrecht.
ILT-vestiging Amsterdam
Kingsfordweg 1
1043 GN, Amsterdam
Plan uw route naar het Kingfordweg 1, Amsterdam.
Deze vestiging heeft geen parkeergelegenheid. U kunt het beste gebruik maken van het openbaar vervoer.