Nieuwsbrief DTO 2021 - 2
In deze nieuwsbrief voor Declared Training Organisations (DTO's) leest u meer over:
Invoering BASA Annex 3 en wijziging informatieblad reductie vliegopleiding
Op 18 mei 2021 wordt Annex 3 bij het Bilateral Aviation Safety Agreement (BASA) tussen de Verenigde Staten (VS) en Europa (EU) van kracht. Dit document beschrijft de wederzijdse erkenning van elkaars brevetten en de mate waarin een brevet uit de VS, uitgegeven door de Federal Aviation Administration (FAA) kan leiden tot de uitgifte van een (gelijkwaardig) brevet in de EU. Daarnaast is in 2020 EU Verordening 2020/723 ingevoerd waarin de conversie van een brevet uitgegeven door een land buiten de EU naar een EU brevet is beschreven. Naar aanleiding van de invoering van BASA Annex 3 en EU Verordening 2020/723 is het informatieblad Reducties op en vrijstelling van vliegopleidingen gewijzigd.
Melden wijzigingen in de DTO bij de ILT
Wanneer er wijzigingen zijn in de DTO, wat ook een wijziging is op de DTO verklaring, dan moeten deze aan Inspectie Leefomgeving en Transport – Luchtvaart (ILT) worden gemeld. Deze melding kunt u doen door een gewijzigde DTO verklaring in te dienen. In de praktijk blijkt dat wijzigingen niet altijd consequent worden gemeld. Ter illustratie is gebleken dat bij een DTO die haar trainingsprogramma wijzigde in de tussentijd ook de functionaris was gewijzigd. Deze wijziging was niet aangemeld bij ILT. Een dergelijke wijziging op de DTO verklaring dient uiterlijk te worden doorgegeven op het moment dat de wijziging van kracht wordt. Verder attenderen we u erop dat een verklaring die wordt ingediend volledig moet worden ingevuld. Dit betreft ook de vinkjes bij de verklaringen onder het laatste punt, alle opleidingen die gegeven worden en alle vereiste handtekeningen.
Compliance checklist gevraagd bij trainingsprogramma’s
Wanneer u een nieuw trainingsprogramma indient onder de DTO, of wanneer u een bestaand trainingsprogramma wijzigt zal ILT vanaf heden vragen om een Compliance Checklist (CC L). Door middel van een CC L toont u aan hoe en waar u de regelgeving die op het betreffende trainingsprogramma van toepassing is heeft geïmplementeerd. In de CC L moeten alle van toepassing zijnde artikelen in DTO.GEN.230, Part-FC L, Part-SFC L of Part-BFC L, inclusief het AMC materiaal, zijn verantwoord. Hieronder een voorbeeld voor de verantwoording van het artikel in AMC1 DTO.GEN.230 (a)(1):
Artikel uit de regelgeving | Subartikel | Eventueel de tekst van de regelgeving | Plaats waar de eis in het trainingsprogramma (en/of syllabus) wordt beschreven |
---|---|---|---|
AMC1 DTO.GEN.230 |
(a)(1) | The DTO training programme should include at least the following information: the aim of the course. | Paragraaf/hoofdstuk/les |
Het hebben van een dergelijke lijst heeft voordelen: het is voor u een eenvoudige manier om na te gaan of uw DTO werkt in overeenstemming met de regelgeving. Er is een overzicht van alle artikelen die van toepassing zijn met een referentie naar de plaats waar het in het handboek staat omschreven. Ook is snel duidelijk of alle vereiste oefeningen worden geïnstrueerd en in welke les dat gebeurt. Als er wijzigingen zijn in de regelgeving kunt u snel vaststellen waar het handboek eventueel moet worden aangepast. Als u een reden heeft om een artikel niet te verantwoorden dan kunt u dat ook in de lijst aangeven. Daarnaast gebruikt ILT de lijst bij de beoordeling van de handboeken; dit vereenvoudigt de beoordeling.
Let op: LAPL(S) vervallen
Per 8 april 2020 is Part-BFC L en Part-SFC L van kracht geworden voor ballonvaren en zweefvliegen. Per 8 april 2021 is het Light Aircraft Pilot License – Sailplane (LAPL(S)) komen te vervallen en kan er ook niet meer worden opgeleid voor het verkrijgen van een LAPL(S). Van een aantal DTO’s die de LAPL(S) opleiding verzorgden voor 8 april 2021 heeft ILT nog geen gewijzigd trainingsprogramma ontvangen, wat veronderstelt dat deze DTO’s het LAPL(S)/SPL trainingsprogramma nog in gebruik hebben. Dit trainingsprogramma is inmiddels verouderd. Hetzelfde geldt mogelijk ook voor andere opleidingen die door de invoering van Part-SFC L zijn gewijzigd.