Veiligheidsdoelstellingen 2025-2028
De Coördinatiegroep Luchtvaartveiligheid heeft haar strategische veiligheidsdoelen op het gebied van luchtvaartveiligheid vertaald in 5 veiligheidsdoelstellingen. Dat maakt het continu verbeteren van de veiligheidsprestatie meetbaar.
In de Beleidsverklaring luchtvaartveiligheid staat dat we tot de beste van de wereld willen behoren en volledige compliance nastreven. De veiligheidsprestatie en de veiligheidscultuur binnen Nederland en Caribisch Nederland zetten we daarom centraal zodat we het systeem continu kunnen verbeteren.
Het luchtvaartveiligheidssysteem is een complex systeem met veel waarborgen, waarvan de veiligheidsprestatie zich niet makkelijk laat meten. Door de vertaling naar een aantal strategische doelen kan het continu verbeteren van het systeem wel meetbaar gemaakt worden. Elk strategisch doel is weer vertaald in een veiligheidsdoelstelling zodat we daar indicatoren en streefwaarden voor kunnen ontwikkelen. Op deze manier kunnen we de veiligheidsprestatie inzichtelijk maken en sturen op continue verbetering.
Strategische veiligheidsdoelen
De strategische veiligheidsdoelen zijn:
- We hebben een positieve veiligheidscultuur.
- We voldoen aan de regelgeving.
- We hebben het systeem op orde.
- We dragen bij aan een veilige luchtvaart en beheersen de grootste risico’s.
- We werken internationaal samen en dragen bij aan veiligheid.
Deze strategische veiligheidsdoelen zijn vertaald in 5 veiligheidsdoelstellingen.
Veiligheidsdoelstellingen
Veiligheidsdoelstelling 1
Behouden en stimuleren van een positieve veiligheidscultuur (safety culture) waaronder een cultuur van billijkheid (just culture) binnen de luchtvaartautoriteiten en de luchtvaartsector.
Veiligheidsdoelstelling 2
Implementatie en onderhouden van alle relevante:
- Luchtvaartverdragen.
- Standaarden en aanbevolen werkwijzen van de International Civil Aviation Organization (ICAO).
- EU-luchtvaartverordeningen.
- Implementing rules van de European Union Aviation Safety Agency (EASA).
Veiligheidsdoelstelling 3
Implementeren en onderhouden van het systeem bestaande uit:
- State Safety Programme (SSP) conform ICAO Annex 19.
- State Safety Oversight Programme (SSO).
- Geïntegreerd managementsysteem (Integrated Management System, IMS).
Veiligheidsdoelstelling 4
Implementeren en onderhouden van de beheersmaatregelen voor de gevaren (hazards) die in de state risk picture, inclusief de ICAO globale high-risk categories zijn geïdentificeerd en die bijdragen aan de grootste nationale risico’s.
Veiligheidsdoelstelling 5
Samenwerken met andere autoriteiten en inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van (inter) nationale wet- en regelgeving om het Nederlandse belang en haar innovaties zo goed als mogelijk te vertegenwoordigen. Het proactief uitwisselen van veiligheidsdata, best practices en innovatieve oplossingen in samenwerking met andere autoriteiten.
Ondertekend door:
H. van Faassen
Directeur Luchtvaart
Directoraat-Generaal Luchtvaart en
Maritieme Zaken
K. Visser
Accountable Manager Luchtvaartautoriteit
Directeur Toezicht en Opsporing
Inspectie Leefomgeving en Transport
Datum: 1 april 2025
Referentie: IENW/BSK – 2025/90435