Presentatie Conclusies en aanbevelingen uit OVV-rapport Veiligheid historische zeilvloot

Welkom

Tekst sheet 1:

Welkom

Bijeenkomst conclusies en aanbevelingen OVV opvolgingsonderzoek n.a.v. twee voorvallen in 2022

28-09-2023

Programma bijeenkomst

Tekst sheet 2:

Programma bijeenkomst

Conclusies en Aanbevelingen OVV (Stefanie Spekreijse)

Tijd voor vragen

Hoe nu verder? (Mattheus Wassenaar)

Conclusies en aanbevelingen uit OVV-rapport ‘Veiligheid historische zeilvloot’

Tekst sheet 3:

Conclusies en aanbevelingen uit OVV-rapport ‘Veiligheid historische zeilvloot’

Een opvolgingsonderzoek naar aanleiding van twee voorvallen in 2022

Conclusies uit OVV onderzoek

Tekst sheet 4:

Conclusies uit OVV onderzoek

  1. Door de hele keten is gebrek aan specifieke kennis historische zeilvloot. Veiligheidskritische componenten niet zichtbaar.
  2. Het hele stelsel kent hiaten. De rollen en taken zijn niet goed belegd. De wet-en regelgeving is beperkt en biedt ruimte voor verschillende interpretaties.
  3. ILT kan niet sturen. Professionaliseren gebeurt op basis van vrijwilligheid en wordt daardoor niet gestaafd.
  4. Passagiers hebben geen controlemiddel om vast te stellen of een schip veilig is.
Aanbevelingen door OVV aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Tekst sheet 5:

Aanbevelingen door OVV aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Zorg als stelselverantwoordelijke i.s.m. ILT voor sluitend toezicht op historische zeilvloot door wegnemen van hiaten.

  1. Zorg dat RvA en ILT op basis van gezamenlijke taakopvatting hun verantwoordelijkheid invullen. Beleg rollen in toezichtproces en borg deze in praktijk
  2. Leg concrete nomen vast, maak gebruik van de branchenormen, ontwikkeld door sector zelf
  3. Zorg dat de veiligheidseisen actueel blijven en meegaan in de techniek
  4. Hoofdcertificaat wordt ongeldig bij verlopen van deelcertificaten/bewijzen en handhaaf hier op
Aanbeveling aan de sector

Tekst sheet 6:

Aanbevelingen aan de sector

Van de andere partijen (schippers/eigenaren, de BBZ, keuringsbureaus en RvA) mag verwacht worden dat zij niet afwachten tot de minister van IenW en de ILT de aanbevelingen opvolgen.

Zij moeten hun eigen verantwoordelijkheid invullen door de lessen uit dit onderzoek en het onderzoek Mastbreuk Harlingen ter harte te nemen en daarop acties in gang te zetten.

Vragen

Tekst sheet 7:

Vragen?