Handreiking format jaarverslag spoorwegondernemingen
Publicatie | 19-12-2022
Veiligheidsrapport en veiligheidsgegevens
De spoorwegondernemingen en de infrastructuurbeheerder zijn verantwoordelijk voor een veilige uitvoering van hun activiteiten op het spoor. Zij hebben een veiligheidsbeheersysteem (VBS) als instrument om de veiligheid te waarborgen. De spoorwegonderneming en infrastructuurbeheerder stelt jaarlijks een veiligheidsrapport en veiligheidsgegevens op om bij zichzelf na te gaan of het VBS goed functioneert. De ILT ziet toe op de kwaliteit van dit proces. De spoorwegondernemingen en de infrastructuurbeheerder sturen hun veiligheidsrapport aan de ILT zodat de ILT zijn toezicht kan uitvoeren.
De ILT gebruikt het veiligheidsrapport (zoals bedoeld in artikel 9, lid 6 van EU richtlijn 2016/798) en de veiligheidsgegevens ook voor het opstellen van het nationale jaarverslag spoorwegveiligheid. Met dit jaarverslag informeert de ILT de Minister en het Europese Spoorwegbureau (European Union Agency for Railways) over de staat van de veiligheid op het spoor. De ILT publiceert dit jaarverslag op haar website.
Planning
Met de inwerkingtreding van het Vierde Spoorwegpakket in juni 2019 is de inleverdatum voor het veiligheidsrapport met een maand vervroegd. Dat betekent dat de huidige planning is:
Opgave van alle (bijna) ongevallen voor 31 maart.
Terugkoppeling op de veiligheidsgegevens door ILT vanaf 30 april.
Opgave van het veiligheidsrapport voor 31 mei.
Nationaal jaarverslag naar de ERA en de Minister 30 september.
De Minister stuurt het jaarverslag vervolgens naar de Tweede Kamer en dan wordt het document openbaar.
Verzending
De onderwerpen van het veiligheidsrapport zijn op de volgende pagina’s van dit document opgesomd. De ILT stelt geen eisen aan de vorm van het veiligheidsrapport maar zou het waarderen als in het rapport de volgorde wordt aangehouden van de onderwerpen zoals ze op de volgende pagina’s van dit document zijn opgesomd.
De veiligheidsgegevens en het veiligheidsrapport mogen allebei naar de ILT toegestuurd worden.
Vergeet niet bij het Onderwerp van het bericht na Veiligheidsrapport de naam van de spoorwegonderneming of infrastructuurbeheerder zelf in te vullen.
Het soort vervoer, de omvang van het vervoer, het gebruikte materieel en het exploitatiegebied.
De verwachte ontwikkelingen van de onderneming (bijv.: uitbreidingen of krimp, verplaatsing van activiteiten, etcetera).
De kenmerken van de onderneming (deze gegevens moeten ook worden opgenomen in het bijgevoegde Excel-opgaveformulier):
Het aantal personeelsleden.
Het aantal materieeleenheden.
Het aantal afgelegde treinkilometers.
Een overzicht van belangrijke veiligheidsgerelateerde wijzigingen:
Inclusief een synthese van de beslissingen met betrekking tot het niveau van belangrijkheid.
Gevaarlijke goederen (indien van toepassing):
Conclusies van het jaarverslag van de veiligheidsadviseur als bedoeld in het RID over de activiteiten van de organisatie in verband met het vervoer van gevaarlijke goederen.
Lijst van ongevallen en incidenten waarbij de organisatie betrokken is geweest, inclusief (deze gegevens moeten ook worden opgenomen in het bijgevoegde Excel-opgaveformulier):
De aard van het ongeval of incident.
De dag en het tijdstip dat het ongeval of incident zich heeft voorgedaan.
Het aantal slachtoffers naar aard van het letsel.
De duur van de stremming van het baanvak.
De kosten (milieuschade, materieelschade, enz.).
De resultaten van de interne onderzoeken naar de ongevallen en incidenten waar de organisatie bij betrokken is geweest.
De maatregelen die zijn/worden genomen naar aanleiding van de resultaten van de onderzoeken en incidenten.
De doorlooptijd van de realisatie van de maatregelen die zijn/worden genomen.
(indien van toepassing) Informatie over de voortgang van de opvolging van aanbevelingen van de nationale onderzoeksorganen.
Een overzicht van eventuele gebreken en tekortkomingen die van belangkunnen zijn voor de verbetering van de veiligheid (ook als er geen meldplicht voor bestaat):
Eventuele gebreken of tekortkomingen.
De wijze waarop deze de veiligheid nadelig kunnen beïnvloeden.
De mate waarin deze gebreken of tekortkomingen met medegebruikers en/of de beheerder van het spoor gedeeld zijn.