ILT monitort veiligheid binnenvaartsector
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil de veiligheid in de binnenvaart vergroten. Daarom controleert de ILT bedrijven met schepen op binnenwateren. Ook gaat de ILT in gesprek met schippers, wanneer zij zich niet goed aan de regels houden.
In 2023 voerde de ILT 103 bedrijfsinspecties uit. Hierbij constateerde de ILT overtredingen in de binnenvaart. De ILT deelde in totaal 1.192 waarschuwingen uit. Daarnaast werden 34 boeterapporten opgesteld voor in totaal 124 tekortkomingen. Bij deze overtredingen vulden bedrijven onder andere het vaartijdenboek niet of onjuist in. Ook hielden bedrijven zich niet aan de verplichte rusttijden.
Bedrijfsinspecties 2021, 2022 en 2023
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Aantal bedrijfsinspecties | 102 | 115 | 103 |
Aantal tekortkomingen waarvoor gewaarschuwd werd | 687 | 1122 | 1192 |
Boeterapporten opgesteld naar aanleiding van een bedrijfsinspectie | 33 | 23 | 34 |
Aantal tekortkomingen waarvoor een boeterapport werd opgesteld | 191 | 105 | 124 |
De scheepsdocumenten van bijna alle schepen waren op orde. Documenten als: het certificaat van onderzoek, het document van toelating/de Rijnvaartverklaring, de meetbrief en het bewijs van vakbekwaamheid waren aanwezig én geldig.
Veiligheid
In 2023 zijn minder bedrijfsinspecties uitgevoerd dan in 2022. Wel zijn er meer tekortkomingen geconstateerd. Naleving van de Binnenvaartwet en de Arbeidstijdenwet zijn niet alleen wettelijke vereisten. De veiligheid op de binnenwateren wordt namelijk vergroot door voldoende gekwalificeerde bemanningsleden aan boord, het in acht nemen van de vaar- en rusttijden en het goed invullen van het vaartijdenboek.
Waarschuwingen
De regels zijn er voor de veiligheid van iedereen op de binnenwateren. Wanneer er een overtreding plaatsvindt, gaan de ILT-inspecteurs altijd in gesprek. De schipper kan dan uitleggen waarom hij of zij zich niet aan de regels hield. De inspecteurs luisteren goed naar het verhaal van de schipper, over de feiten en omstandigheden. Soms moeten schippers onverwachts omvaren en is de rusttijd plotseling korter dan verwacht. Ook met deze situaties houdt de inspecteur rekening. De ILT wil namelijk vooral dat schippers zich bewust zijn van de veiligheid, om herhaling van overtredingen te voorkomen.
Contact
Ook in 2024 vinden weer bedrijfsinspecties en objectinspecties plaats. Voor bedrijfsinspecties selecteert de ILT elk kwartaal een nieuwe groep bedrijven. Deze bedrijven ontvangen een brief, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de controle. Na de inspectie ontvangen de bedrijven opnieuw een brief en vindt er een gesprek plaats met de ILT-inspecteur. Tijdens dit gesprek bespreken de inspecteurs de bevindingen van de bedrijfsinspecties om herhaling te voorkomen. De ILT bespreekt jaarlijks de resultaten van inspecties met de sector, om de veiligheid en naleving van de wet- en regelgeving in de binnenvaart verder te verbeteren.
2021 tot en met 2023
In onderstaande grafiek wordt de naleving van de Binnenvaartwet en Arbeidstijdenwet van 2021 tot en met 2023 in percentages weergegeven.
Het hoge aantal waarschuwingen heeft te maken met onder andere feiten en omstandigheden en lichte overschrijdingen van bijvoorbeeld de rusttijd.
Naleving van Binnenvaartwet en Arbeidstijdenwet 2021, 2022 en 2023
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Overschrijding van de vaartijd per 24 uur | 24% | 30% | 20% |
Tekort aan onderbreking van de vaartijd per 24 uur* | 26% | 35% | |
Tekort aan rusttijd per 24 uur | 39% | 52% | 58% |
Exploitatiewissel verkeer uitgevoerd | 9% | 4% | 11% |
Minimumbemanning niet aan boord | 14% | 13% | 20% |
Dienstboekje en of vaarbewijs niet in orde | 4% | 10% | 4% |