Verslag online bijeenkomst historische zeilvloot 13 december 2023

Stefanie Spekreijse, directeur Communicatie, Dienstverlening en Vergunningen van de ILT, opent de online bijeenkomst en verontschuldigt inspecteur-generaal Mattheus Wassenaar, die vanwege persoonlijke omstandigheden niet aanwezig kan zijn. De bijeenkomst geeft toelichting op de werkzaamheden van de taskforce en op het aanvullend bijzonder onderzoek van alle schepen. Met als belangrijkste doel een veilige start van het nieuwe vaarseizoen.

Er is een grote opkomst van meer dan 170 aanwezigen. Ook zijn er bekende gezichten van de eerdere bijeenkomsten in Lelystad en Utrecht en de digitale bijeenkomst van afgelopen september.

Taskforce maakt aanbevelingen concreet

Stefanie Spekreijse geeft een toelichting op de taskforce Historische zeilvloot. Bij de aanbieding van het opvolgingsonderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) over de historische zeilvloot op 27 september 2023 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een taskforce ingesteld. Het doel van deze taskforce is om tot concrete vervolgacties te komen voor de korte termijn, zodat de veiligheid van de historische zeilvloot aantoonbaar verbetert. De deelnemers aan de taskforce zijn: de brancheorganisatie voor de beroepschartervaart (BBZ), de 3 betrokken keuringsinstanties, de Raad voor Accreditatie, het directoraat-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM, ministerie van IenW) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De taskforce staat onder leiding van de secretaris-generaal van het ministerie. In de taskforce zijn gezamenlijk acties geformuleerd en actiehouders benoemd. In eerste instantie is hierbij de focus gelegd op acties die bijdragen aan het aantoonbaar verbeteren van de veiligheid van de historische zeilvloot per 1 april 2024 (start van het nieuwe vaarseizoen).

Belangrijke elementen waarover de taskforce besluiten heeft genomen hebben onder andere betrekking op:

  1. het besluit om de hele historische zeilvloot te onderwerpen aan een aanvullend bijzonder onderzoek en de wijze waarop dit onderzoek wordt uitgevoerd
  2. het formuleren van duidelijke afkeurcriteria voor mast en tuigage
  3. koppeling van een beperkt aantal deelcertificaten aan de geldigheid van het hoofdcertificaat

De partijen in de taskforce hebben de afgelopen maanden veel werk verzet met als doel de vloot aantoonbaar veiliger te maken. Dit kan alleen niet zonder uw hulp als schipper/eigenaar. We doen daarom ook een dringend beroep op u. U bent uiteindelijk de belangrijkste partij die kan zorgen voor veiligheid. U bent er in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor dat uw schip op orde is én dat het voldoet aan alle wettelijke vereisten.

Als u niet meedoet aan het onderzoek of als blijkt dat uw schip niet door het onderzoek komt, dan is de consequentie dat u niet mag varen. Dit is een stevige voorwaarde.

Wij zijn blij dat u vanavond de tijd heeft genomen om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn en we daarmee samen werken aan een aantoonbaar veiliger zeilvloot.

Presentatie

Via een presentatie wordt een toelichting gegeven op aanvullend onderzoek. Daarna is er ruimte voor het beantwoorden van vragen.

Vragen van de aanwezigen

Afsluitend

We beseffen dat er van iedereen een enorme inspanning wordt verwacht. Het kost tijd en geld. Toch is dit heel belangrijk voor uw sector en het vertrouwen in uw sector. Hiermee dragen we gezamenlijk bij aan het veiliger maken van de historische zeilende passagiersvloot, dat is in ons aller belang. U medewerking hierin is essentieel. 

Vervolg

Voor 22 december ontvangt u van ons een informatiepakket over het aanvullend onderzoek. En begin volgend jaar organiseren wij een live bijeenkomst in Lelystad. Zet 16 januari 2024 (16.00 tot 18.00 uur) hiervoor vast in uw agenda.