Vrachtwagens en bussen moeten met een tachograaf rijden. Meestal moet dit een digitale tachograaf zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert hierop.
Een tachograaf is ook verplicht in bedrijfsauto’s in de klasse N1 (bestelauto’s) en M1 (van personenauto’s afgeleide bedrijfsauto’s) die inclusief lading en met aanhanger meer dan 3500 kg mogen wegen. Omdat bij zulke auto’s een tachograaf niet direct aan te sluiten is op de versnellingsbak, is een adapter nodig.
Tachograaf, verplicht of niet?
Een tachograaf is niet in alle vrachtwagens, bussen en bestelauto’s verplicht. Dat hangt van verschillende dingen af.
Wilt u weten of uw voertuig met een tachograaf moet rijden? Beantwoord de vragen hieronder.
Als u de vragen beantwoordt, krijgt u een advies volgens de Europese Verordening (EG) nr. 561/2006. Deze verordening geldt in alle lidstaten van de Europese Unie en in Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
Met de tachograaf is gemakkelijk te controleren of bestuurders en bedrijven zich houden aan de rij- en rusttijden. Betere arbeidsomstandigheden voor vrachtwagen- en buschauffeurs maken de wegen veiliger. Ze zorgen ook voor eerlijkere concurrentieverhoudingen in het wegtransport.
Digitale of analoge tachograaf?
Moet uw voertuig met een tachograaf rijden? Dan is een digitale tachograaf verplicht als de datum van eerste toelating ligt op of na 1 mei 2006. Ligt de datum van eerste toelating vóór 1 mei 2006, dan mag de tachograaf digitaal óf analoog zijn.
De datum van eerste toelating staat op het kentekenbewijs.
Gaat een analoge tachograaf in zijn geheel kapot, dan moet u die vervangen door een digitale tachograaf als het gaat om:
een vrachtwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kilo en een datum van eerste toelating op of na 1 januari 1996, of
een bus met een toegestane maximummassa van meer dan 10.000 kilo en een datum van eerste toelating op of na 1 januari 1996.
Kijk hiervoor op het kentekenbewijs.
Bij een ander voertuig mag u de kapotte analoge tachograaf vervangen door een digitale óf een analoge tachograaf.
Tachograafinspecties
De ILT controleert tijdens inspecties de gegevens die zijn ingevoerd in de digitale tachograaf en op de tachograafkaarten.
Alle EU-landen stemmen de tachograafcontroles op elkaar af. Zo zijn de regels én de handhaving overal zo veel mogelijk gelijk.
Hoe verloopt een inspectie? Hoe kiest de ILT wie voor een inspectie in aanmerking komt? Wat ziet de ILT in de praktijk vaak misgaan? Hoe kunnen ondernemers onvolkomenheden in de toekomst voorkomen? In de Tacho Podcastserie vertellen ILT- inspecteurs over weginspecties, digitale inspecties en bedrijfsinspecties.