Druppellekkage spoor

Bij druppellekkage lekt een gevaarlijke vloeistof uit een tankcontainer of een reservoirwagen op het spoor. Dat gebeurt het meest als wagons stilstaan op spoorwegemplacementen. Zoals Kijfhoek, Waalhaven-Rotterdam en bij grensovergangen. Melden van een druppellekkage is verplicht volgens artikel 47 Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS). U meldt een incident telefonisch bij de ILT op 088-4890000 (24 uur bereikbaar).

Verplichtingen bij ongevallen, voorvallen

Iedereen die betrokken is bij het vervoer van gevaarlijke stoffen moet direct de minister op de hoogte stellen van een ongeval of voorval dat gevaar voor de openbare veiligheid kan opleveren. Totdat de situatie is beoordeeld, mogen er geen handelingen met de gevaarlijke stoffen worden verricht. Tenzij dit noodzakelijk is om verdere schade of risico’s te voorkomen.

Risico's van druppellekkage

Het risico van een druppellekkage hangt af van welke vloeistof er lekt. Bij het inademen van gevaarlijke stoffen kunnen mensen in de directe omgeving last krijgen van bijvoorbeeld duizeligheid of keelirritatie. Bij brandbare stoffen bestaat het risico op brand of explosie. Daarnaast zijn er risico’s voor het milieu, bijvoorbeeld schade aan bodem, natuur of water.

Bij druppellekkage kan het ook zijn dat de (bodem)afsluiter van een tank lekt. Dan kan de inhoud van de tank er in korte tijd uitstromen. In dat geval zijn de risico's veel groter dan een lekkage van druppels.

Maatschappelijke schade van druppellekkage

Bij onderzoek naar de oorzaak van een druppellekkage door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn (delen van) emplacementen tijdelijk niet te gebruiken. Dat zorgt voor vertraging van treinverkeer en extra kosten voor het goederenvervoer over het spoor. Soms kan er helemaal geen trein rijden of moeten stations worden ontruimd. Dat heeft grote gevolgen voor treinreizigers.

Hoe vaak komt druppellekkage voor?

Jaarlijks zijn er ongeveer 75 lekkages. De beheerder van het spoorwegnet ProRail geeft druppellekkage door aan de ILT. Soms constateert de ILT zelf druppellekkages tijdens een inspectie op het spoor.